Vyplývá to z analýzy nehodovosti, kterou Právu poskytla pojišťovna Allianz.

„Senioři nejsou pro dopravu velkým rizikem. Na silnicích jsou více opatrní než jiné věkové kategorie. Z našich statistik vyplývá, že senioři byli loni v 1539 případech, které jsme likvidovali, v roli poškozených a pouze v 794 případech jako jejich viníci,“ řekl Právu Václav Bálek z Allianz.

Přestože se počet zemřelých při dopravních nehodách u nás v posledních letech snižuje, z celkového počtu 753 loni usmrcených osob na silnicích bylo nejvíce ve věkové kategorii nad 64 let.

Důchodci usmrceni při čtvrtině nehod

„Důchodci často doplácejí i na to, že jezdí velice opatrně. Mnohem hůře se vyrovnávají se stále se zrychlující dopravou, agresívní jízdou mladších a kvůli horší reakci se stávají oběťmi nehod,“ tvrdí vedoucí týmu likvidace škod z pojištění vozidel Allianz Richard Hruška.

Ve vyspělých evropských zemích v současnosti představují podle závěrů německé centrály Allianz senioři dokonce čtvrtinu všech obětí dopravních nehod. Tato zjištění jsou přitom o to podstatnější, že celá evropská populace výrazně stárne a počet důchodců za volantem se rok od roku zvyšuje.

Potvrzují to i data i za celou EU, která zveřejnil BESIP. V roce 2008 bylo ve třinácti zemích Unie usmrceno celkem 18 900 účastníků silničního provozu, přičemž v hlavní věkové skupině 25 až 64 let to bylo 9986 lidí (53,8 %), mladých ve věku 15 až 24 let zahynulo 4374 (23,1 %) a seniorů nad 64 let 3933, tedy přes dvacet procent.

Zkušenosti a opatrnost kompenzují horší smysly

Odborníci se už léta zabývají tím, jestli by senioři neměli podléhat ještě nějakému zvláštnímu přezkušování, chtějí-li dál řídit. Přičemž po šedesátce stejně musejí chodit na povinné zdravotní prohlídky. Ukazuje se však, že o co se jim zhoršují smysly, o to více mají zkušeností a schopnosti předvídat situace na silnicích.

„Studie trvající několik desetiletí ukázaly, že věk nemá významný vztah k míře dopravní nehodovosti. Dokonce špatný zrak, nejčastější potíže starších řidičů, se promítl do závěru, že má jen nevýznamný vztah k nehodovosti starších řidičů,“ napsal na serveru specializovaném na nehodovost Jan Weinberger z brněnského Centra dopravního výzkumu.

Seniorům se po dopravních nehodách většinou neplatí žádné vysoké částky za ztrátu na výdělku, protože většina z nich již není v pracovním poměru, ani za ztížení společenského uplatnění.

„U seniorů však mnohem častěji než u ostatních věkových kategorií evidujeme náklady spojené s léčením. A samozřejmě také za léky či činnosti a služby, které po úrazu už nemohou vykonávat sami. Nejběžnější jsou úhrady poplatků za domy s pečovatelskou službou nebo za domácí servis ošetřovatelek,“ uvedla Dana Strmisková z likvidace škod na zdraví Allianz.