„Vezl jsem si benzín a naftu z Polska pro osobní potřebu v plastových kanystrech. Celníci mě zastavili hned půl kilometru za hranicí s tím, že mohu převézt jen to, co mám v nádrži automobilu, a za to, co vezu v plastových kanystrech, musím zaplatit spotřební daň 12,50 Kč za litr. Proč? Vždyť jsme v EU a v schengenském prostoru,“ napsal Právu čtenář Jan Nový.

Rozčiluje se hlavně nad tím, že celníci na silnici mu měli údajně říci, že převážet může jen to, co se vejde do nádrže, ale na úřadě, kam šel spotřební daň zaplatit, mu sdělili, že je dovoleno vzít ještě dvacet litrů navíc.

Stojí tam skoro každý den, píše čtenář

„Tak jak to vlastně je? Celníci tam totiž za hranicemi stojí každý den, neboť benzín i nafta jsou v Polsku o čtyři až pět korun na litru levnější a spousta lidí tam jezdí. Berou si benzín do kanystrů, případně i do barelů a celníci to teď hned za hranicemi vybírají. A bylo by neférové, kdyby řidičům, kteří to nevědí, účtovali spotřební daň i na těch dvacet povolených litrů nad to, co mají v nádrži,“ dodal Nový.

Zároveň spekuluje i o možnosti, jak tento limit obejít. „Není jasně dáno, že nemohu nechat kanystry před čárou, opakovaně je převozit po jednom, pak znova naložit a pokračovat v jízdě tak, jak se to dělá třeba s alkoholem nebo s tabákovými výrobky v Českém Těšíně,“ zdůraznil Nový.

Celní správa Právu na otázky, jak je to s převozem levnějšího benzínu a nafty z okolních zemí, odpověděla lakonicky tak, jak zní pravidla.

Schengen? Ale jděte, to už vůbec ne!

„Osvobození vybraných výrobků pro osobní spotřebu se vztahuje u minerálních olejů na množství dopravované v běžných nádržích zvýšené o 20 l. Vzhledem k provázanosti zvýšeného množství na běžnou nádrž lze vyvodit, že se osvobození vztahuje v tomto případě k osobě řidiče dotčeného vozidla,“ napsala Právu mluvčí Generálního ředitelství cel a Celního ředitelství Praha Martina Kaňková.

Podle ní se spotřební daň vztahuje na daňové území určitého státu. „Každý stát si pro výběr spotřební daně samostatně upravuje zákonné podmínky, tudíž se nejedná ani tak o Evropskou unii a už vůbec ne o Schengen,“ uzavřela Kaňková.

K otázce opakovaného přetahování kanystrů přes čáru se ale zatím celní správa oficiálně nevyjádřila. Zjevně je to na celnících v terénu, od nichž se očekává, že budou těm, co pohonné hmoty tahají i kanystr po kanystru, ztrpčovat život neustálými kontrolami.

Být kanystrovým pašerákem "ve velkém" se moc nevyplatí

Kanystrového pašeráka, tak jak si představuje čtenář, že si kanystry přetahá kus po kusu přes čáru, pak vše naloží a pofrčí si zvesela se vším najednou domů, mohou celníci odchytit i dál v našem vnitrozemí a požadovat, aby doložil, kde vzal, respektive nakoupil takové nadlimitní množství; a stejně ho zkasírují.

Děravé státní kase uniknou kvůli mafiánským čachrům s pohonnými hmotami daně za zhruba patnáct miliard korun ročně.

Není proto divu, že se cifršpióni na finančních úřadech a celníci v terénu činí jako diví, aby alespoň částečně kompenzovali celkově značně nevalné daňové inkaso státu. To je jedno z nejnižších v novodobé historii ČR.

Loví však více a přece jenom o něco úspěšněji nejen velké ryby, které v tom jedou po cisternách, jak naznačuje ministerstvo financí ve své zprávě o výběru daní za minulý rok, ale evidentně číhají i na běžné motoristy, kteří chtějí ušetřit nákupem levnějšího benzínu či nafty za hranicemi.