„Za první pololetí letošního roku vzrostl v meziročním srovnání počet neplatičů telekomunikačních služeb o 30 procent. Skokový nárůst byl způsoben zejména tím, že se věřitelé, tedy mobilní operátoři, začali zabývat nehrazenými závazky intenzívněji a důsledněji,“ potvrdila Právu Jana Tatýrková z největší tuzemské retailové inkasní agentury M.B.A. Finance.

Průměrný dluh 4500 Kč

Průměrná výše dluhu v oblasti telekomunikací podle ní sice klesá, ale počet těchto pohledávek naopak roste. V prvním pololetí průměrný dlužník mobilnímu operátorovi nezaplatil bezmála 4500 korun základního dluhu.

„Tento trend bude pokračovat, a to i díky zvýšení sazeb DPH a obecně rostoucím nákladům v rodinných rozpočtech,“ soudí jednatel M.B.A. Finance Kamil Kavka.

Mobilní operátoři na tom rozhodně netratí, ani je to příliš organizačně nezatěžuje. Vše hradí dlužník a systém řešení pohledávek je víceméně automatizovaný. A čím déle to trvá, tím více platíte.

Služby dlužníkovi nejen odpojí, ale jdou za ním i veškeré právní náklady. Třetí měsíc nezaplatíte za mobilní internet a k dlužné částce se rovnou načítá přes tři tisíce korun.
A to pohledávka ještě nedoputovala k inkasní agentuře či exekutorovi, kde se částky teprve roztočí jako čamrda. Rozhodně by se však alespoň lidem nemělo stávat, jako u některých jiných subjektů, že by jim operátor nechal dluh naskakovat zbůhdarma o sankce, aniž je upozornil.

Po čtyřech měsících je už opravdu zle

Dlužíte-li za telekomunikační služby, tak 40 až 90 dnů to ještě řeší mobilní operátor, v dalších čtyřech až šesti měsících nastupuje inkasní agentura coby mimosoudní nástroj, poté následuje správní řízení u Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) a následně exekuce. Proti ní se lze sice u ČTÚ odvolat, ale v praxi to jde obtížně, protože zde už leží štosy odvolání a řeší je jen hrstka úředníků.