Na youtube.com jsou dosud hojně navštěvována na oko amatérsky natočená videa, kde skupinka mladíků, jimž není vidět do obličeje, takto bleskově otvírá felicie, ale i luxusní BMW.

„Toto je jeden z mých nejoblíbenějších (triků). Je to strašně rychlý a strašně účinný. Připouštím, musíš to ještě naslinit,“ popisuje kumpánovi jeden z mladíků v kšiltovce svůj výstup se zvonem, který přiložil ke dveřím auta, zatlačil a to se otevřelo. Vše na videích vypadá velice věrohodně.

Vyvolávají pocit, že se jedná o zloděje, kteří se se zlomyslným smíchem baví tím, že vše natáčejí. Lidé si záběry stále přeposílají e-maily s komentáři: „Vidíš, jak snadno můžeš přijít o svoje auto.“

Cíl virové kampaně: šířit obavy o své auto

Skutečnost je však taková, že těmito konkrétními metodami vůz otevřít nejde. Jedná se o promyšlenou kampaň jisté menší pojišťovny, která se tím snažila v lidech vyvolat strach o jejich auta, a zvýšit tak zájem o havarijní pojistky.

Videa nechala natočit už před čtyřmi lety, aniž je z nich zjevné, že se jedná o reklamní kampaň. Ta se dodnes dál setrvačností šíří mezi motoristy a podprahově na ně působí, aniž tuší, že jde o záměrně vyvolanou fámu. Mezi odborníky na reklamu se tomu říká virový, přesněji řečeno virální marketing.

Pojišťovna, jejíž název Právo a Novinky záměrně nezveřejňují, za to dostala i mezinárodní marketingové ocenění a tato videa má dodnes na svých stránkách. Přitom zde je už video označeno malým písmem coby reklama.

„Otevřít auto zvonem, ovladačem k televizi, paralyzérem či nafukovacím balónkem? Jsou to nesmysly. Vozidlo na videu bylo ve skutečnosti standardně odemknuto dálkovým ovládáním k autu, neboť mechanický zámek nelze odemknout přetlakem či podtlakem. Na těchto videích jsme se rozhodně nepodíleli a ani si nemyslím, že by tak učinila i jiná seriózní pojišťovna,“ řekl Právu Milan Káňa za Kooperativu.

„Tato videa běhají po e-mailech už několik let. S takto provedenou krádeží jsme se ale nesetkali,“ dodal Václav Bálek z Allianz.

Policie: Vtipné triky většinou nefungují

Rovněž podle komisaře Jana Melši z Policejního prezidia většina takovýchto rádoby vtipných triků na otevření aut nefunguje.

„U některých starších typů vozidel to díky jejich jednoduchým konstrukčním řešením centrálního zamykání ale stoprocentně nelze zcela vyloučit,“ dodal Melša s odkazem na stránky vnitra rokzabezpecenivozidel.cz, které popisují možnosti zabezpečení.

Vnikli do auta bez poškození? Pojišťovna to nezaplatí

Paradoxní přitom je, že i kdyby tyto metody na otevření auta byly reálné, tak vám havarijní pojištění, respektive jeho část kryjící škody z krádeže, stejně nepomůže.
Evidentní by to bylo především v případě, že by si zloději zvonem otevřeli auto a „jen“ vykradli věci z interiéru, třeba airbagy, sedačky, navigaci.

Pojišťovna vám totiž stejně nejspíš nevyplatí ani korunu, protože jednou z hlavních smluvních podmínek pro vyplacení odškodnění, tedy pojistného plnění, je to, že byly na vozidle zjevně překonány překážky (zábrany) k tomu, aby se zloděj dostal dovnitř.

Je to stejné, jako u pojištění domu, respektive garáží – musí být patrné, že pachatel násilně rozbil okno, vylomil zámek, abyste bez problémů dostali peníze od pojišťovny.