Na Západě ty samé firmy navíc uživatelům dávají volání a SMS prakticky bez omezení nebo s mnohem většími limity. Také ceny dotovaných telefonů jsou u obdobných typů služeb diametrálně odlišné – u nás stojí tisíce, u západních sousedů v přepočtu pár desítek korun.

„Máte někdo u nás výhodnější tarif než ten v Rakousku? Za 25 eur (600 Kč) tam mají volných 1000 minut po Rakousku plus 30 volných minut do celé EU. Druhý rodinný příslušník platí devět eur (225 Kč) za 300 volných minut. Takže Rakušané volají oproti nám téměř zadarmo. Pěkně nás tady dřou z kůže,“ napsal Právu čtenář Vít Marada z Hovoran na Hodonínsku.

Ceny v Rakousku jsou s těmi, které mobilní operátoři účtují Čechům, skutečně výrazně nižší. V Rakousku s programem Orange Supernet 2000 získáte měsíčně 1000 volných minut do všech sítí, 1000 SMS do všech sítí, 1 GB datový limit pro internet a za to zaplatíte měsíčně 15 eur (asi 365 Kč).

ČR: Šest tisíc korun; Rakousko: 25 korun

Stejně tak v Česku si operátoři účtují o dost vyšší ceny za dotované telefony. Smartphone Samsung Galaxy II pořídíte u našeho předního operátora od šesti tisíc korun. Noví zákazníci se musejí smlouvou zavázat k minimální útratě alespoň 2400 korun měsíčně.

U rakouského Orange máte za 40 eur (asi 970 Kč) 2000 minut měsíčně do všech sítí, dalších 2000 minut do vlastní sítě, 2000 SMS do všech sítí a internet s datovým limitem 4 GB. A za telefon zaplatíte 1 euro! A to je proti šesti tisícům za stejný přístroj v Česku skutečně neporovnatelná cena.

Další příklad: v Česku vám jeden ze tří u nás největších operátorů nabízel počátkem roku akční balíček, kde za 1130 korun měsíčně máte 400 volných minut, 250 SMS a 600 MB dat. A prezentuje to, jako neskutečně výhodnou službu. Ve Velké Británii ale můžete za srovnatelnou cenu získat o 200 volných minut více, neomezené SMS a 500 MB dat.

Lidé popisují i další fígle. „Nabídli mi další mobil za korunu, za to, že jsem dlouholetý zákazník. Přivezli ho až domů a chtěli, abych jim podepsal převzetí přístroje. Ale až pak jsem zjistil, že to není papír o převzetí, ale smlouva, ve které se zavazují na tento přístroj provolat stanovenou částku, jinak mi hrozí mastná pokuta. A tento závazek je na dva roky,“ napsal Cyril Tučný z Bakova nad Jizerou.

A tak si stěžoval přímo na operátora, že to nechce, navíc pracovnice zákaznického centra, která mu to podstrčila, se na smlouvu podepsala pouze hůlkovým písmem. „Přímo u operátora prý ale o ničem nevěděli, když jsem tam volal, ale druhý den byla už SIM karta zaregistrovaná. Takže od smlouvy musím rychle odstoupit v zákonné lhůtě čtrnácti dnů,“ dodal Tučný.

Navíc, jak Právo zjistilo ve své internetové anketě, které se účastnilo bezmála 24 tisíc lidí, více než polovina Čechů má pochybnosti o tom, zda jim operátoři účtují opravdu to, co provolali a kolik ve skutečnosti poslali SMS.

Na otázku, zda jste měli někdy problémy s fakturou za telefon, 33,4 procenta z nich uvedlo, že se jim zdálo, že si operátor účtuje víc, ale neřešili to. Dalších 17,6 procenta hlasujících si na výši účtu stěžovalo. Celkem tedy pochybnosti o tom, zda platí opravdu jen to, co využili, mělo 51 procent čtenářů.

Naopak bez problémů vidí fakturaci 49 procent lidí.