„Závadu komunikace“ coby jednoznačného viníka kolize označila dopravní policie za loňský rok u 413 nehod, nejvíce z toho na území Prahy, a to v 96 případech.

Mnoho karambolů kvůli špatným cestám ale v žádné statistice není. Přitom jen uražené kolo a pomačkaný blatník přijdou běžně na třicet, ale třeba i padesát tisíc. Celkově jde o milióny korun ročně, které by z odpovědnostních pojistek obcí, krajů či cestářů měli kvůli vadným silnicím dostat motoristé.

„Kvalita silniční sítě se zjevně projevuje na nehodovosti,“ potvrdil Právu šéf dopravní policie Leoš Tržil. Je tak jedním z mála veřejných činitelů, který to připouští.

Zodpovědná ministerstva a úřady na úrovni krajů však o odpovědnosti za škody na autech plynoucí ze špatného stavu silnic mlčí. Důvod je prostý – peníze. Většina řidičů tak se svojí žádostí o odškodnění, adresovanou majiteli, respektive správci komunikace neuspěje, nebo dostane jen symbolickou částku.

Obce, města i správci silnic mají sice sjednané odpovědnostní pojistky, ale nechce se jim dávat svolení k tomu, aby pojišťovny poškozeným řidičům odškodnění vyplatily, protože by pak zase museli za pojištění kvůli většímu plnění více platit pojišťovnám.

Většina řidičů platí škodu ze svého

Správci komunikací se vůči poškozeným motoristům ohánějí alibi, že za nehodu nemohou díry a špatně značená silnice, ale že řidič nepřizpůsobil svoji jízdu stavu vozovky. Většina lidí, kteří si na dírách nebo díky špatnému značení zničí auto, tak opravy ve výši často desítek tisíc hradí přímo ze svého nebo z havarijního pojištění. Jenže to nemá sjednáno ani pětina motoristů, protože jim hlavně u aut starších šesti sedmi let přijde drahé.

Pokud ale sama policie označí za viníka nehody špatnou silnici, měli by mít lidé větší šanci se svými nároky na odškodnění u správců či majitelů komunikací uspět. Jenže většina motoristů to neví, nebo to považuje za ztracenou bitvu.