Hlavní obsah

Češi, kteří v zahraničí bourají, jsou zcela v moci tamních zákonů

Právo, Jindřich Ginter

Dovolená s autem v cizině se může po nehodě změnit v právní drama. Bouračka, respektive míra zavinění, se totiž po srážce s místním řidičem vždy posuzuje podle tamních zákonů. Ty bývají v některých zemích značně tvrdé a někde vládnou i nepsaná pravidla.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Řidič může skončit i ve vězení či mu zadrží auto a doklady, dokud nezaplatí druhým škodu. Jen Česká pojišťovna registruje každý rok přes 10 tisíc dopravních nehod Čechů v zahraničí.

„Ze všech nehod, které se řeší v pojišťovnách, se asi čtyři procenta stanou v zahraničí; u nás je to 7,5 procenta, protože pojišťujeme častěji řidiče cestující po světě. Nehoda v cizině bývá mnohem více stresující, než když se stane na domácí půdě,“ řekl Právu Václav Bálek z Allianz.

Nehody v cizině totiž mohou jít do miliónů. „Například v Belgii místní motorkář ve velké rychlosti najel do právě odbočujícího českého karavanu. Jeho šofér byl ovšem uznán vinným, a protože motocyklista zůstal po dlouhém léčení invalidní, už jsme za našeho klienta z Čech zaplatili 50 miliónů,“ dodal Bálek.

Než vyrazíte autem na cesty
– Než vyrazíte autem za hranice, prostudujte si dopravní předpisy států, jimiž projíždíte, a mějte u sebe originál a kopii zelené karty, aby se vám pak nestalo, že po menší nehodě vám kartu seberou a domů už byste se vraceli bez ní.
– Před cestou si ověřte, jakou územní platnost smlouvy k povinnému, případně havarijnímu pojištění máte. Povinné ručení platí na území podle zelené karty.
– Pokud jste v roli poškozeného a škoda bude hrazena z povinného ručení viníka, napište si jeho jméno, adresu a registrační značku vozidla a zjistěte si, u které pojišťovny je pojištěn.
– Pro záznam o dopravní nehodě zkuste použít tiskopis v jazyce země, kde škoda nastala, nebo v jazyce dalšího účastníka nehody. Nebudete-li jej mít k dispozici, použijte váš v češtině.
– Záznam musí být podepsán všemi účastníky nehody. Všechny kopie se musí shodovat, nic proto nedoplňujte dodatečně. Nepodepisujte nic, čemu nerozumíte, případně doplňte své vyjádření v češtině.

Ze systému zelených karet vyplývá, že poškozený musí být odškodněn podle práva státu, na jehož území došlo k nehodě, a to bez ohledu na to, že tuto nehodu způsobilo vozidlo cizince; tedy například když Čech zaviní nehodu v Chorvatsku, posuzuje se míra odškodnění poškozeným podle tamního právního řádu.

Například řidička z Brna podepsala záznam o dopravní nehodě psaný v maďarštině, které pochopitelně nerozuměla, a pak se po návratu domů divila, že se vlastně podepsala pod přiznání viny za dopravní nehodu, kterou ve skutečnosti nezpůsobila.

„Nikdy nepodepisujte žádný dokument, kterému nerozumíte. Při dopravní nehodě v cizině ihned zavolejte asistenční službu,“ radí Bálek a zdůrazňuje, aby řidiči nikomu v cizině neplatili škodu v hotovosti, protože povinné ručení v zahraničí potvrzuje zelená karta.

„Především v Rakousku, Německu a Polsku se občas srazí také dva Češi. Ať už bývá výše škody jakákoli, v těchto případech je zvykem, že se takové pojistné události likvidují v České republice a podle našich kritérií,“ přesnil Bálek.

Reklama

Výběr článků

Načítám