„Řidiči zemědělských strojů jsou čím dál častěji viníky dopravních nehod. Nejen v Německu, ale také v ČR nastal loni jeden z největších nárůstů počtu nehod právě v kategorii traktorů a dalších strojů, a to meziročně o 27 procent. O 17 procent se zvýšila také závažnost těchto dopravních nehod, v loňském roce byli při nehodách u nás usmrceni dva řidiči traktorů a dva jejich spolujezdci,“ uvedl s odvoláním na studii Václav Bálek z Allianz.

Viníky nehody jsou zhruba v poměru půl na půl jak řidiči osobních automobilů, tak i zemědělských strojů.

Studie o dopravních nehodách zemědělských motorových vozidel, kterou provedlo Allianz Centrum pro technologie z pověření Asociace německých pojistitelů pro výzkum dopravních nehod (UDV), konstatuje, že řidiči traktorů častěji zapříčiní dopravní nehody se zraněními – v 63,1 %, zatímco u ostatních účastníků silničního provozu je to méně; řidiči automobilů jich zaviní 56,2 procenta a motorkáři 47,8 procenta.

„Je to logicky tím, že vozidla mají větší velikost i délku, zvlášť pokud mají jedno nebo dokonce více přípojných vozidel. A neovlivní to ani fakt, že se pohybují mnohem nižší rychlostí, než běžní účastníci silničního provozu,“ uvedl vedoucí Centra pro technologie Christoph Lauterwasser.

Nejčastějšími oběťmi nehod se zemědělskými vozy jsou osobní automobily, a to v 63,5 procentech případů, u motocyklistů je to necelých 22 procent. Podle realistických nárazových testů však motocyklista, který se srazí s traktorem při rychlosti 70 km/h, nemá prakticky žádnou šanci na přežití. Riziko usmrcení při nehodě motocyklisty s traktorem je téměř čtyřikrát vyšší, než kdyby se srazil s osobním vozem.

Nejnebezpečnější manévr zemědělců: otáčení na silnici

Nejčastěji se nehody s traktory stávají při otáčení na silnici (40,8 procenta případů) a nedání přednosti zprava nebo při vyjíždění z vedlejší na hlavní silnici (28,7 procenta).

Místem nejčetnějších havárií tahačů nebo strojů s přípojným vozíkem jsou pak křižovatky nebo místa výjezdu z vedlejší na hlavní silnici nebo naopak při sjezdu z hlavní na vedlejší.

„Řidiči automobilů často nevydrží s nervy a snaží se zemědělskou techniku předjet, a to i na ne právě přehledném místě,“ soudí Pavel Novotný z úseku likvidace Allianz.
Analýza nehodových spisů také ukázala, že za volant traktoru usedá vysoký počet velmi mladých a nezkušených řidičů, a mnoho nehod je připisováno právě na vrub nedostatku zkušeností.

Odškodnění se vyplácí z pojistek odpovědnosti

Traktorista v západních Čechách při parkování doma špatně traktor zabrzdil, ten se rozjel a svojí tíhou zbořil kus nemovitosti vedle stojícího domu. „Škoda nakonec nebyla řešena u pojišťovny v ČR, ale z pojištění odpovědnosti německé zemědělské firmy, která řidiče traktoru zaměstnává,“ dodal Bálek.

Centrum pro technologie doporučuje v rámci EU zlepšit označování traktorů s přívěsy, například používání výstražných majáků, reflexních fólií, zvýraznění bočních světel a kontur značení.

Traktory by měly používat větší a více stabilní zadní světla a ukazatele a jejich majitelé by měli lépe zajistit ochranu proti podjetí nebo odpojení přívěsu.