Hlavní obsah

Pojišťovny jsou k pirátům benevolentní, aby neodešli ke konkurenci

Právo, Jindřich Ginter

Řidiči, kteří jezdí hlava nehlava a bourají o sto šest, by správně měli platit až třikrát vyšší povinné ručení, než motoristé bez nehod. Vyplývá to z ujišťování největších pojišťoven, že bouračům to v cenách pojistek pořádně spočítají přes tzv. malus, a naopak dají slevu těm odpovědným (bonus). Jenže jak Právo zjistilo, praxe je často jiná.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Menší pojišťovny, ale i některé větší, které zápasí s úbytkem pojištěných aut, to tiše dělají tak, že se lidem podbízejí. Nenahlížejí do registru škodných událostí a přirážky pirátovi silnic nenapočítají, aby jim neodešel ke konkurenci.

Velká většina účastníků silničního provozu by přitom postih hazardérů notně zpřísnila. Z internetového průzkumu Práva u více než 32 tisíc čtenářů vyplynulo, že přes 80 procent z nich se pirátů silnic stále obává, a to navzdory častým kontrolním akcím dopravní policie.

Šéf dopravní policie Leoš Tržil by si na piráty došlápl právě přes pojištění, ale zatím nenašel u pojišťoven větší odezvu, protože by to znamenalo kompletně překopat celý zavedený pojistný systém.

„Nepojišťoval bych dnes konkrétní auta, ale přímo řidiče podle jejich praxe a dalších parametrů, vyjadřujících míru rizika. Mnohé problémy při určování toho, kdo je za škodu odpovědný, by odpadly,“ je přesvědčen Tržil.

Na jednoho blázna se skládají tisíce lidí

Všechny významné pojišťovny opakovaně ubezpečují, že o chronické bourače nestojí, protože na jednoho takového šílence se pak musí v pojistné matematice složit tisíce nebourajících řidičů, aby v platbách svých pojistek srovnali „ránu“ se zdravotními následky, jakou pirát udělal. V důsledku tak piráti nejen ohrožují druhé účastníky silničního provozu, ale ještě všem vlastně povinné ručení zdražují.

„V povinném ručení vždy důsledně uplatňujeme jak bonus, tedy slevu na pojistném za jízdu bez nehod, tak malus. Nejrizikovější řidiči platí až o desítky procent vyšší pojistné,“ ujišťuje Jan Marek z České pojišťovny.

Podobné je to i u Kooperativy, která za každý rok bez nehody poskytuje řidičům pětiprocentní slevu na pojistném; a naopak za škody během 24 měsíců jim obvykle přičítá deset procent.

Až 30% slevy pro odpovědné

„Řidičům, kteří jezdí bez nehod, umožňujeme čerpat bonus za bezeškodní průběh pojištění dopředu, a tím získat slevu v povinném ručení i havarijním pojištění až do výše 15 procent,“ uvedla Renata Svobodová z České podnikatelské pojišťovny.

Allianz přišla zase s tím, že těm, kteří nebourají, plošně zlevní povinné ručení až o 25 procent. Nicméně u této nadnárodní pojišťovny je z čeho zlevňovat, protože dosud se profilovala spíše pro střední a vyšší třídu klientů. V posledních měsících však svým marketingem a cenotvorbou začala tvrdě útočit na lídry v pojištění aut, což je Česká pojišťovna, Česká podnikatelská pojišťovna a Kooperativa.

Slevu až 30 procent pro nebourající motoristy nabízí ČSOB Pojišťovna. Pro její získání je ale jednou z hlavních podmínek věk nad 29 let. Nejméně rizikovou skupinu z hlediska nehod totiž podle ČSOB pojišťovny tvoří řidiči ve věku 30 až 54 let, u nichž je pravděpodobnost, že způsobí nehodu o polovinu nižší než u mladých lidí do 21 let.

Na motorkách i třikrát větší škody

Co se týče „plechových“ škod, tak například na motocyklech, jejichž sezóna je nyní v plném proudu, bývají podle Generali až třikrát častější než u aut. Nicméně pojišťovny motorkářům neúčtují dražší povinné ručení, ale přistupují k nim v určení rizikovosti stejně jako k řidičům aut. Je to i proto, že u nehod s motorkou bývají viníkem o něco častěji právě řidiči aut.

„Od té doby, co se prostřednictvím segmentace škod na motocyklech detailně zaměřujeme na to, jestli rozsah poškození odpovídá popsanému nehodovému ději, evidujeme mírný každoroční pokles hlášených škod na motocyklech. Tento pokles ovšem nelze přisoudit nižšímu počtu nehod motorkářů, ale snižování počtu účelově hlášených škod,“ řekl Právu Martin Zavoral z České pojišťovny.

Reklama

Výběr článků

Načítám