Jen loni musela policie v průměru šetřit vážnou dopravní nehodu každých sedm minut, přičemž se v to nepočítají karamboly do sto tisíc korun a bez zranění, k nimž se policie nevolá.

Každé tři hodiny se někdo těžce zranil a každých 11 hodin a 36 minut na silnicích úřadovala smrt. Tedy každý den zahynou v Česku průměrně dva účastníci silničního provozu.

Obavy řidičů potvrzuje i anketa Práva, v níž na otázku, zda mají při řízení auta strach z pirátů silnic, reagovalo přes 30 tisíc čtenářů, přičemž přes 82 procent uvedlo, že ano. Názory čtenářů potvrzují i statistiky pojišťoven.

Dříve varoval klobouk, dnes kšiltovka a SPZ

„Nejrizikovější skupinou jsou mladí do 24 let v silných vozech. Ti zapříčiňují nejtěžší nehody. Z hlediska počtu nehod, nikoliv však z pohledu jejich závažnosti, to jsou pak muži nad 75 let,“ potvrdil Právu Václav Bálek z Allianz.

Podle Renaty Svobodové z České podnikatelské pojišťovny způsobují mladí do 25 let dvakrát až třikrát více škod než ostatní motoristé. Naopak za největší „pohodáře“ považuje ČPP řidiče nad 40 let.

„Kdysi se říkalo: pozor na muže v klobouku za volantem. Nyní spíše platí: pozor na mladíky v baseballové čepici. A když si ji nasadí kšiltem dozadu, tak Pán Bůh ochraňuj všechny ostatní účastníky silničního provozu,“ míní čtenář Libor Prokeš z Klimkovic.

Karel Mlčoušek z Mostu soudí, že nejhorší kombinace je 21 let, baseballová čepice, černé BMW, kamarád vedle a SPZ typu -A- 0001.

„Mezi nejtragičtější kolize patří disconehody o víkendových nocích, zejména na členitých silnicích třetí třídy, kdy svoji roli sehraje bujarost, často alkohol a následky jsou umocněny zpravidla horším stavem vozidla,“ řekla Právu Eva Svobodová z Uniqa.

Podle České pojišťovny jsou nejrizikovější skupinou z hlediska místa bydliště Pražané. „Ti pražští frajírci jsou ale na prvním místě ne proto, že by to bylo dáno místem bydliště, ale proto, že je v Praze nejvíce obyvatel, tak jich musí být i statisticky nejvíce. Blbci na silnicích se totiž vyskytují zcela všude po republice,“ oponoval čtenář Ivan Lafek z Prahy.

„Nejhorší jsou muži do třicítky ve voze s velkým výkonem. Zvláštní skupinou jsou řidiči 18-25 let mající stará auta,“ konstatoval Milan Káňa z Kooperativy.