Článek
Většina poškozených motoristů přitom od pojišťovny nedostane ani korunu náhrady, protože havarijní pojistku má sjednanou jen pětina z nich. Vyplývá to ze statistiky České asociace pojišťoven.
Nejvíce pojišťovny platí za ukradené nové lexusy, volva a vozidla ve stylu Land Rover. Statisticky se však nejvíce kradou škodovky, VW, následují Ford, Renault a Peugeot (zhruba čtyři procenta). Potvrzují to Česká pojišťovna a Generali.
Celkový počet odcizených aut však s nástupem krize v roce 2007 v Česku klesá. Loni policie řešila 12 349 krádeží vozidel, což je o zhruba dva tisíce méně než v roce 2009.
Stovky ukradených vozidel se vrací zpět na silnice coby rozřezané a znovu svařené součásti s jinými bouranými nebo odcizenými kusy.
Využívají opuštěné statky a průmyslové objekty
„Problémem se stal vysoký stupeň organizovanosti pachatelů. Enormně se zvýšily krádeže vozů na objednávku přesahující jednotlivé kraje a země. Minimálně 70 % odcizených aut je demontováno, a to přesto, že nejvíce se odcizí vozidel ve stáří 5 - 10 let,“ tvrdí vedoucí odboru metodiky a prevence ministerstva vnitra Pavel Hanták na stránkách ministerstva vnitra rokzabezpecenivozidel.cz.
Z toho je podle něho část použita na náhradní díly, část na přestavby. Asi 20 % obvykle luxusnějších aut jde za hranice.
„Pachatelé si často pronajímají průmyslové objekty, bývalé statky především v malých obcích, kam ukradený vůz přivezou a schovají, než ho zlegalizují nebo rozmontují na náhradní díly,“ uvedl Hanták.
Při přihlašování musí mít i někoho na registru
Dovozce přiveze ze zahraničí ojeté auto, u kterého je v zahraničním technickém průkazu (např. SRN) uvedeno datum první registrace 12. 3. 2006.
Datum na dokumentu upraví na 12. 3. 2007, technický průkaz okopíruje, aby změnu nebylo možno očima rozeznat, a s kopií jde na dopravní úřad auto zaregistrovat. Tvrdí to specializovaná firma Cebia.
Vozidlo zaregistrují jen na základě kopie technického průkazu. Datum první registrace pak figuruje jako stáří vozidla a určuje jeho hodnotu, která výrazně po tomto omlazení stoupne.
„Zarážející však je, že přestože ministerstvo dopravy tvrdí, že není možné zaregistrovat dovezené vozidlo pouze s kopií TP a že vždy musí být předložen jeho originál, zjištěná praxe je bohužel jiná,“ tvrdí Cebia.
Desatero pro lepší zajištění auta |
---|
1. Věnujte pozornost výběru |
Nejvíce se kradou automobily, které jsou na trhu nejpočetněji zastoupené. Chcete-li tedy minimalizovat riziko krádeže, podřiďte tomu svůj výběr vozového parku. Riziko krádeže ale závisí i na dalších faktorech - v menší míře se například kradou japonské vozy, zřejmě kvůli méně známým a složitějším technologiím. Důležitá je i motorizace - například pokud jste jezdili v letech 2005 až 2009 s Fabií 1.4, existovalo riziko cca 1:200, že vám ji za tuto dobu ukradnou. U Fabie 1.9 už ale toto riziko činilo 1:100. |
2. Znesnadněte identifikaci |
Mnoho vozidel je odcizeno tzv. na zakázku, to znamená, že pachatelé hledají konkrétní značky a typy vozidel, pro které mají v danou chvíli odbyt. Pokud např. necháte ze svého vozu odstranit označení motorizace, rozhodně tím zlodějům znesnadníte práci. Samozřejmě zloděj "profesionál" si i s tímto poradí, ale automobily rozhodně nekradou pouze zkušení zloději. |
3. Nenechávejte v autě technický průkaz ani náhradní klíče |
Nechávat ve vozidle např. technický průkaz nebo náhradní klíče je hazard, který vám přidělá problémy navíc při likvidaci pojistné události u pojišťovny. |
Pojistitel totiž může po přezkoumání věci pojistné plnění snížit, nebo dokonce i odmítnout. Pokud tyto věci ve svém vozidle necháváte, uvědomte si, že velice usnadňujete zloději další legalizaci vozidla. V případě náhradních klíčů se navíc pravděpodobně dočkáte toho, že pachatel, který chtěl původně "pouze" odcizit autorádio, nakonec ukradne vozidlo celé. Zmíněnou neopatrností se vyznačují hlavně firemní řidiči. |
4. Přemýšlejte o tom, kde parkujete |
Zamyslete se nad tím, kde své vozidlo zaparkujete. Některá tmavá zákoutí zajišťují pachateli naprosto nerušený klid pro "práci". |
Pravděpodobně najdete ve svém okolí řadu míst, která jsou buď pod dohledem kamer, nebo kolem nich častěji projíždí policejní hlídka, či jsou v nejhorším alespoň v dohledu nějakého obytného domu. |
Pár kroků navíc v tomto případě určitě stojí za větší klid. Ideální je samozřejmě garáž či hlídané parkoviště, máte-li tuto možnost. |
5. Věnujte pozornost základnímu zabezpečení |
Každé vozidlo by mělo být vybaveno nějakým zabezpečením. Cena těchto zabezpečovacích prvků se vám často vrátí na slevách, které při jejich instalaci do vozidel většina pojišťoven nabízí. Pro příklad: u standardního vozidla Škoda Octavia se pořizovací cena kombinace vyleptání VIN kódu a mechanického zamykání převodovky může vrátit v závislosti na ceně vozidla už za 4 roky. |
Pro případného zloděje toto zabezpečení sice neznamená nepřekonatelnou překážku, ale určitě mu maximálně znesnadní další nakládání s vozidlem. Zloděj si proto raději vybere vedle stojící automobil, který podobnou ochranu nemá. |
6. Zvažte nadstandardní zabezpečení |
Jedná se o různá dodatečně montovaná elektronická zabezpečovací zařízení nebo vyhledávací a monitorovací systémy, kde sice musíte počítat s vyšší pořizovací hodnotou a určitými náklady za přenos dat, ale na druhou stranu vám tyto přístroje zaručí přesnou informaci o pohybu vašeho vozidla. V některých případech je lze v případě firemních vozidel navíc spojit s elektronickou knihou jízd, čímž lze podstatně ušetřit celkové náklady na provoz vozidel. |
7. Pokud zabezpečovací zařízení máte, používejte jej |
Na první pohled se jeví toto doporučení jako zbytečné, ale studie ukázala, že velké procento řidičů v případě krátkodobého zastavení vůbec zabezpečení neaktivuje. Nejčastěji se jedná o uzamykání řadící páky. |
8. Nenechávejte vozidlo bez dozoru odemčené |
Opět možná pro někoho zbytečné doporučení, ale je s podivem, kolik vozidel je ročně odcizeno poté, co je řidič nechal odemčené, někdy i nastartované, byť jen na malou chvilku. Například při odstraňování sněhu ze skel nechává řada řidičů automobil nastartovaný, aby se vytopil vnitřní prostor. Nebo si jdou něco uložit do zavazadlového prostoru a klíčky si nevezmou s sebou. Ano, i takto se kradou auta. Drzost a rychlost některých pachatelů je opravdu nepředstavitelná. |
9. Nikomu nesvěřujte klíče |
Vždy si dobře rozmyslete, komu klíče od svého automobilu dáte do ruky. Nebezpečné mohou být například různé "nadstandardní" služby, kdy vám "zdarma" vozidlo přivezou, odvezou a podobně. Udělat kopie klíčů je dnes otázkou minut. |
10. Firemní řidiči jsou lhostejnější |
Výsledky studie ukázaly také mnohem menší opatrnost firemních řidičů oproti běžným motoristům. Zaveďte proto ve firmě určitou spoluzodpovědnost firemních řidičů za svěřený služební automobil. |
Zdroj: www.rokzabezpecenivozidel.cz |