Většina poškozených motoristů přitom od pojišťovny nedostane ani korunu náhrady, protože havarijní pojistku má sjednanou jen pětina z nich. Vyplývá to ze statistiky České asociace pojišťoven.

Nejvíce pojišťovny platí za ukradené nové lexusy, volva a vozidla ve stylu Land Rover. Statisticky se však nejvíce kradou škodovky, VW, následují Ford, Renault a Peugeot (zhruba čtyři procenta). Potvrzují to Česká pojišťovna a Generali.

Celkový počet odcizených aut však s nástupem krize v roce 2007 v Česku klesá. Loni policie řešila 12 349 krádeží vozidel, což je o zhruba dva tisíce méně než v roce 2009.

Stovky ukradených vozidel se vrací zpět na silnice coby rozřezané a znovu svařené součásti s jinými bouranými nebo odcizenými kusy.

Využívají opuštěné statky a průmyslové objekty

„Problémem se stal vysoký stupeň organizovanosti pachatelů. Enormně se zvýšily krádeže vozů na objednávku přesahující jednotlivé kraje a země. Minimálně 70 % odcizených aut je demontováno, a to přesto, že nejvíce se odcizí vozidel ve stáří 5 - 10 let,“ tvrdí vedoucí odboru metodiky a prevence ministerstva vnitra Pavel Hanták na stránkách ministerstva vnitra rokzabezpecenivozidel.cz.

Z toho je podle něho část použita na náhradní díly, část na přestavby. Asi 20 %  obvykle luxusnějších aut jde za hranice.

„Pachatelé si často pronajímají průmyslové objekty, bývalé statky především v malých obcích, kam ukradený vůz přivezou a schovají, než ho zlegalizují nebo rozmontují na náhradní díly,“ uvedl Hanták.

Při přihlašování musí mít i někoho na registru

Dovozce přiveze ze zahraničí ojeté auto, u kterého je v zahraničním technickém průkazu (např.  SRN) uvedeno datum první registrace 12. 3. 2006.

Datum na dokumentu upraví na 12. 3. 2007, technický průkaz okopíruje, aby změnu nebylo možno očima rozeznat, a s kopií jde na dopravní úřad auto zaregistrovat. Tvrdí to specializovaná firma Cebia.

Vozidlo zaregistrují jen na základě kopie technického průkazu. Datum první registrace pak figuruje jako stáří vozidla a určuje jeho hodnotu, která výrazně po tomto omlazení stoupne.

„Zarážející však je, že přestože ministerstvo dopravy tvrdí, že není možné zaregistrovat dovezené vozidlo pouze s kopií TP a že vždy musí být předložen jeho originál, zjištěná praxe je bohužel jiná,“ tvrdí Cebia.

Desatero pro lepší zajištění auta
1. Věnujte pozornost výběru
Nejvíce se kradou automobily, které jsou na trhu nejpočetněji zastoupené. Chcete-li tedy minimalizovat riziko krádeže, podřiďte tomu svůj výběr vozového parku. Riziko krádeže ale závisí i na dalších faktorech - v menší míře se například kradou japonské vozy, zřejmě kvůli méně známým a složitějším technologiím. Důležitá je i motorizace - například pokud jste jezdili v letech 2005 až 2009 s Fabií 1.4, existovalo riziko cca 1:200, že vám ji za tuto dobu ukradnou. U Fabie 1.9 už ale toto riziko činilo 1:100.
2. Znesnadněte identifikaci
Mnoho vozidel je odcizeno tzv. na zakázku, to znamená, že pachatelé hledají konkrétní značky a typy vozidel, pro které mají v danou chvíli odbyt. Pokud např. necháte ze svého vozu odstranit označení motorizace, rozhodně tím zlodějům znesnadníte práci. Samozřejmě zloděj "profesionál" si i s tímto poradí, ale automobily rozhodně nekradou pouze zkušení zloději.
3. Nenechávejte v autě technický průkaz ani náhradní klíče
Nechávat ve vozidle např. technický průkaz nebo náhradní klíče je hazard, který vám přidělá problémy navíc při likvidaci pojistné události u pojišťovny.
Pojistitel totiž může po přezkoumání věci pojistné plnění snížit, nebo dokonce i odmítnout. Pokud tyto věci ve svém vozidle necháváte, uvědomte si, že velice usnadňujete zloději další legalizaci vozidla. V případě náhradních klíčů se navíc pravděpodobně dočkáte toho, že pachatel, který chtěl původně "pouze" odcizit autorádio, nakonec ukradne vozidlo celé. Zmíněnou neopatrností se vyznačují hlavně firemní řidiči.
4. Přemýšlejte o tom, kde parkujete
Zamyslete se nad tím, kde své vozidlo zaparkujete. Některá tmavá zákoutí zajišťují pachateli naprosto nerušený klid pro "práci".
Pravděpodobně najdete ve svém okolí řadu míst, která jsou buď pod dohledem kamer, nebo kolem nich častěji projíždí policejní hlídka, či jsou v nejhorším alespoň v dohledu nějakého obytného domu.
Pár kroků navíc v tomto případě určitě stojí za větší klid. Ideální je samozřejmě garáž či hlídané parkoviště, máte-li tuto možnost.
5. Věnujte pozornost základnímu zabezpečení
Každé vozidlo by mělo být vybaveno nějakým zabezpečením. Cena těchto zabezpečovacích prvků se vám často vrátí na slevách, které při jejich instalaci do vozidel většina pojišťoven nabízí. Pro příklad: u standardního vozidla Škoda Octavia se pořizovací cena kombinace vyleptání VIN kódu a mechanického zamykání převodovky může vrátit v závislosti na ceně vozidla už za 4 roky.
Pro případného zloděje toto zabezpečení sice neznamená nepřekonatelnou překážku, ale určitě mu maximálně znesnadní další nakládání s vozidlem. Zloděj si proto raději vybere vedle stojící automobil, který podobnou ochranu nemá.
6. Zvažte nadstandardní zabezpečení
Jedná se o různá dodatečně montovaná elektronická zabezpečovací zařízení nebo vyhledávací a monitorovací systémy, kde sice musíte počítat s vyšší pořizovací hodnotou a určitými náklady za přenos dat, ale na druhou stranu vám tyto přístroje zaručí přesnou informaci o pohybu vašeho vozidla. V některých případech je lze v případě firemních vozidel navíc spojit s elektronickou knihou jízd, čímž lze podstatně ušetřit celkové náklady na provoz vozidel.
7. Pokud zabezpečovací zařízení máte, používejte jej
Na první pohled se jeví toto doporučení jako zbytečné, ale studie ukázala, že velké procento řidičů v případě krátkodobého zastavení vůbec zabezpečení neaktivuje. Nejčastěji se jedná o uzamykání řadící páky.
8. Nenechávejte vozidlo bez dozoru odemčené
Opět možná pro někoho zbytečné doporučení, ale je s podivem, kolik vozidel je ročně odcizeno poté, co je řidič nechal odemčené, někdy i nastartované, byť jen na malou chvilku. Například při odstraňování sněhu ze skel nechává řada řidičů automobil nastartovaný, aby se vytopil vnitřní prostor. Nebo si jdou něco uložit do zavazadlového prostoru a klíčky si nevezmou s sebou. Ano, i takto se kradou auta. Drzost a rychlost některých pachatelů je opravdu nepředstavitelná.
9. Nikomu nesvěřujte klíče
Vždy si dobře rozmyslete, komu klíče od svého automobilu dáte do ruky. Nebezpečné mohou být například různé "nadstandardní" služby, kdy vám "zdarma" vozidlo přivezou, odvezou a podobně. Udělat kopie klíčů je dnes otázkou minut.
10. Firemní řidiči jsou lhostejnější
Výsledky studie ukázaly také mnohem menší opatrnost firemních řidičů oproti běžným motoristům. Zaveďte proto ve firmě určitou spoluzodpovědnost firemních řidičů za svěřený služební automobil.
Zdroj: www.rokzabezpecenivozidel.cz