Hlavní obsah

Počet nehod v Česku kvůli zničeným silnicím rapidně roste

Právo, Jindřich Ginter

Počet nehod kvůli zničeným a špatným silnicím v Česku dramaticky narůstá. Přestože o tom úřady příliš zřetelně nehovoří, potvrzují to, jak Právo zjistilo, dlouhodobé statistiky Policie ČR.

Foto: Profimedia.cz

K nejčastějším škodám způsobeným závadami na vozovce patří poškozené pneumatiky a kola, prasklé poloosy, občas i mechanické poškození motoru.

Článek

V roce 2010 policie výslovně označila za viníka nehody „závadu komunikace“ ve 448 případech, což je ve srovnání s rokem 2009 bezmála 46procentní nárůst.

A letos závada komunikace řádí ještě více. V lednu až únoru 2011 došlo kvůli ní podle policie k 145 nehodám; v meziročním srovnání s lednem až únorem 2010 to je o téměř 58 procent více.

Přitom je zjevné, že v kolonce „zavinění nehody závadou komunikace“ ani nemohou být všechny havárie, u nichž špatná silnice sehrála významnou roli. Mnohé z karambolů z pohledu výkazů skončí v jiné kolonce, třeba „nepřizpůsobil jízdu stavu vozovky“.

Z pohledu statistiky kvůli vyloženě vadné komunikaci nikdo nezemřel. Výkazy o nehodovosti, zveřejněné na internetových stránkách Policie ČR, přitom už ale blíže nespecifikují pojem „závada komunikace“; respektive dále se k němu nerozepisují, jako je tomu u jiných příčin nehod.

Není tak patrné, zda se jedná o výtluky, špatné značení nebo příliš úzké komunikace v některých frekventovaných úsecích. Jak Právo zjistilo v anketě na Novinkách, do děr v silnicích vletělo letos už 80 procent řidičů.

Odškodnění může být nedosažitelné

Podle pojišťoven oslovených Právem lze škodu na autě kvůli tomu, že jste vletěli do díry, uplatnit ze svého havarijního pojištění. Jenže to nemá sjednané ani dvacet procent řidičů. Průměrné stáří vozového parku v Česku je totiž 14 let a u takových aut už motoristé na havarijní pojištění obvykle rezignují.

A tak jim v případě, že si urazí kolo nebo nápravu, nezbývá nic jiného než se snažit uplatnit odškodnění přímo u správce komunikace. Šanci ale motorista má jen tehdy, pokud výtluk nebyl označen a jestliže si to vyfotografoval.

Správci komunikace mají sice sjednané odpovědnostní pojistky, ale souhlas s výplatou odškodnění se jim dávat příliš nechce, protože škody z výtluků mohou dosahovat desetitisíců a v případě většího počtu žádostí o odškodnění by jim to odpovědnostní pojistky zdražilo.

U srážek se zvěří pozor na slovíčka

Kromě děr na silnicích rovněž letos citelně roste počet nehod zaviněných srážkou se zvěří. V lednu až únoru k nim došlo ve 471 případech, což je o více než 47 procent více než ve stejném období loňského roku. Pokud si sjednáváte povinné ručení, kde vám dnes pojišťovna slibuje něco navíc i ze sféry nepovinného havarijního pojištění, rozhodně si dejte pozor na slovíčka.

I u levnějších povinných ručení dnes už mnohé pojišťovny nabízejí krytí rizika poškození auta zvířetem. Jenže jak si Právo všimlo, u levnějších variant povinného ručení se má na mysli ve skutečnosti nikoli srážka se zvěří, ale pouze náraz zvířete do stojícího auta, což je pochopitelně málo pravděpodobné. Až u dražších variant povinného ručení je výslovně uváděno, že kryjí škody způsobené srážkou vozidla se zvěří.

Reklama

Výběr článků

Načítám