Průměrná škoda vyplacená z havarijního pojištění dosáhla 30 tisíc korun. Často však jde o podstatně vyšší částky. Mezi nejvyšší patří škody způsobené krádeží, kde se průměrné vyplacené pojistné plnění pohybuje na úrovni 250 tisíc korun. Informovala o tom Česká asociace pojišťoven.

Většina českých řidičů ale nemá pokryté riziko těchto značných škod, například pro případy, kdy viník ujede z místa nehody a nepodaří se ho policii najít.

Havarijní pojištění totiž kryje škody na vlastním autě způsobené dopravní nehodou v případech, že jste viníkem dopravní nehody, a v situacích, kdy je viník neznámý. Vyplatí se třeba i u škod způsobených dírami v silnicích, protože vymáhání odškodnění po správci silnice je v praxi téměř nereálné.

Například při nedání přednosti v jízdě průměrná škoda podle ČAP dosahuje bezmála 50 tisíc korun, při nedodržení bezpečné vzdálenosti jde o průměrně 33 tisíc korun.

Havarovaná auta blokovala několik desítek minut hlavní tah z Teplic na Prahu.

Střet na frekventované křižovatce.Celkové náklady přesahují zjevně sto tisíc korun, takže i bez zranění je nutné volat policii.

FOTO: Karel Otcovský, Právo

V tom nejsou započítány případná odškodnění za újmu na zdraví a ušlý zisk u dalších účastníků nehody, průměrné částky se týkají jen škod na autech.

U nepřizpůsobení jízdy stavu vozovky a výtluk v silnicích průměrná škoda dosahuje 32 tisíc korun, průměrná škoda u srážky se zvěří je kolem 30 tisíc.

Příklad nehody a finančních nákladů
Poškození vozidla Opel Astra, 2001
Průběh: Na mokré silnici dostalo vozidlo smyk a narazilo do svodidel.
Škody: poškození pravé přední části, vyměněné díly (starší nebo druhovýroba): kapota, světlo, nárazník, blatník, přední čelo.
Pojistné plnění: 32 948 Kč
Roční pojistné: 4 452 Kč (pojištěno od roku 2005). Zdroj: ČAP

Kdo nemá havarijní pojištění nebo alespoň rozšířené povinné ručení (živly, zvěř), které nabízejí například Kooperativa a Allianz, tak tyto náklady v řádu desítek tisíc korun musí stoprocentně platit ze svého.

V případě optimálně sjednané pojistky jde nejčastěji „pouze“ o pěti až desetiprocentní spoluúčast, kterou motorista zaplatí ze své kapsy.

V případě spoluviny je zpravidla lepší využít své havarijní pojištění, než plnění z povinného ručení druhé strany. Tam by podle míry spoluúčasti pojištěný dostal jen část škody, z havarijního pojištění dostane škodu celou (s odečtením spoluúčasti).

Odcizení
Policie uvádí, že každých 40 minut je odcizeno jedno vozidlo. Denně je pak odcizeno průměrně 35 vozidel v hodnotě 5,5 miliónů korun.
Příklad: Škoda Octavia 1,9 TDI , r.v. 2008
Vozidlo parkovalo na volně dostupném parkovacím místě před domem.
Auto majitel zakoupil jako ojeté v roce 2009 za 360 000 Kč. Ukradeno bylo v roce 2010.
Pojistné plnění: 310 000 Kč (spoluúčast 5 %)
Roční pojistné: 12 500 Kč
Zdroj: ČAP

 

Škody způsobené vandalizmem

Průměrné pojistné plnění u škody, způsobené vandalizmem představuje částka 21 000 Kč.

Nejčastější příčinou je poškrábání laku ostrým předmětem. Mezi případy vandalizmu patří také hození předmětu na vozidlo, přeběhnutí osoby po autě nebo ulomení zrcátka.

Příklad - Volkswagen Passat, r. v. 2006
Majitelka vozidla ráno našla vozidlo probodané ostrým předmětem.
Poškozeny byly všechny díly karoserie a většina z nich neopravitelná. Díly, které nebyly probodnuty, byly prokopnuty či jinak znehodnoceny.
Vyčíslená škoda: 185 452 Kč
Pojistné plnění: 176 179 Kč (5% spoluúčast)
Roční pojistné: 15 588 Kč

Škody způsobené živly

Loni narostly celkové škody, způsobené živly o 89 %. Povodněkroupy způsobily vloni škody na vozidlech ve výši téměř půl miliardy korun. Průměrné pojistné plnění za škodu na vozidle, způsobenou živly činí 116 000 korun.

Příklad - Renault Laguna, r. v. 2004
Zaplaveno při povodni. Voda dosáhla do poloviny dveří, do motorového prostoru se dostala jemná vrstva bahna. Náklady na vysušení a vyčištění vozu byli vyčísleny na 230 000 Kč.
Pojistné plnění: Vyplaceno jako totální škoda ve výši 160 000 Kč.
Roční pojistné: 10 825 Kč