V roce 2010 výrazně stoupl prodej jednorázového životního pojištění, a to o téměř 58 procent. Stagnace postihla neživotní pojištění, výrazně se propadlo především pojištění motorových vozidel. U něj objem předepsaného pojištění klesl meziročně o více než šest procent.

Růst vybraného pojistného životního pojištění s běžně placeným pojistným se zpomalil na 1,9 procenta. Současně meziročně klesl počet uzavřených smluv v životním pojištění o 1,3 procenta. "Tato čísla jasně dokládají, že sice roste absolutní částka pojistné ochrany jednotlivce, ale část klientů smlouvy pravděpodobně vypovídá ve prospěch sjednání nových smluv či smlouvy ruší úplně," uvedl výkonný ředitel ČAP Tomáš Síkora.

Nezvyšuje se tedy absolutní počet osob se zajištěním životních rizik.

Motoristé tlačí hlavně na cenu

Neživotní pojištění celkově stagnuje. Do pojištění odpovědnosti z provozu vozidla přibylo téměř 100 tisíc vozů, pokles na předepsaném pojistném je však téměř sedm procent.

"Tento nepoměr je výsledkem tvrdého konkurenčního prostředí a z toho vyplývajícího cenového boje o zákazníka," míní Síkora.

Tlak motoristů na nízkou cenu podle něj ovlivňuje především u havarijního pojištění i sjednaný rozsah pojistné ochrany a asistenčních služeb.

Téměř beze změn byla loni situace v podnikatelském pojištění ve srovnání s předchozím rokem. Výrazný úbytek smluv o 2,4 procenta a lehký nárůst vybraného pojistného koresponduje s hospodářským děním v uplynulých letech.

"Podnikatelé, kteří si obhájili svou pozici na trhu v době ekonomické krize, se chovají obezřetněji a více se chrání proti případným rizikům," poznamenal Síkora.

Hitparáda pojišťoven

Vedoucí postavení v rozdělení podílů pojistného trhu si i nadále drží Česká pojišťovna s 25,4 procenta a Kooperativa s 20,4 procenta. Třetí největší pojišťovnou z pohledu předepsaného pojistného je Allianz se sedmi procenty, následovaná ČSOB Pojišťovnou s podílem 6,8 procenta.

Pojišťovna České spořitelny je s 6,1 procenta již pátá, Komerční pojišťovna s 5,9 procenta šestá, Generali s podílem rovněž 5,9 procenta sedmá.

Výrazný posun je patrný u Komerční pojišťovny a Pojišťovny ČS, které si polepšily zejména díky prodeji produktů s jednorázově placeným pojistným.