„Nedobrzdění, nebo nedání přednosti v jízdě je příčinou největšího počtu nehod, jedná se o pětinu všech bouraček. Dalších sedmnáct procent nehod se stává při výjezdu z komunikace, v patnácti procentech je to přejíždění z pruhu do pruhu a s třinácti procenty jsou to škody při parkování. V deseti procentech je důvodem objíždění překážky,“ řekla Právu Dagmar Koutská za Českou pojišťovnu.

Střet se zvěří a „další příčiny“ zaviní pět procent nehod, které ČP likviduje.

„Každé dvě až tři nehody ze sta, které řešíme, jsou způsobené v důsledku střetu se zvěří,“ tvrdí Jiří Cívka z Generali. Podle něj na jednu nehodu, ke které musí přijet policie, připadá přibližně dvacet dalších, jež si řidiči evidují a nahlásí sami.

Zmatkování po karambolu

Podle České asociace pojišťoven však při tom stále mnozí motoristé zmatkují, zapomenou si třeba udělat fotodokumentaci a nezapíší vše potřebné do záznamu o dopravní nehodě, což je formulář, který by měl mít každý v autě a jenž se po nehodě předává pojišťovně.

Při nedobrzdění a nedání přednosti v jízdě, kdy jde jen o zničené plechy, se průměrné škody na jednom vozidle podle Alianz pohybují kolem padesáti tisíc korun, což potvrzuje i společnost LeasePlan, která spravuje v rámci operativního leasingu 20 tisíc víceméně nových aut.

Škrábance a důlky eliminuje spoluúčast

Podle LeasePlanu se ukázalo, že často škody na autech vznikají rovněž při parkování. Ty však v celkových bilancích pojišťoven až tak významnou roli nehrají, protože nahlášení mnohých škod z parkovišť eliminuje faktor spoluúčasti – lidé zkrátka škodu nenahlásí, protože oprava škrábance či promáčklého plechu nepřesáhne částku, kterou by při spoluúčasti museli stejně zaplatit.

Zajímavé je, že u ČP nejvíce škod na autech pokrývá nikoliv povinné, ale havarijní pojištění, u Generali a dalších pojišťoven to vychází zhruba půl na půl.

Obecně nejrizikovějším řidičem je podle pojišťoven mladý muž do 30 let z města v autě s výkonem nad 100 kW. Navíc statistiky ukazují, že mládí je za volantem často kombinováno s alkoholem.