„U havarijního pojištění, pokud u nehody asistovala Policie ČR a v jejím protokolu je uvedeno, že bezprostřední příčinou nehody byly sjeté (nebo letní pneumatiky v zimě) pneumatiky, potom můžeme krátit pojistné plnění. V případě povinného ručení poškozenému tzv. skutečnou škodu vyplatíme za viníka v plné výši,“ uvedla Dagmar Koutská z České pojišťovny.

„Pojišťovny zatím plošně nepostihují řidiče, kteří zimní pneumatiky nevyužívají. Pokud se ale prokáže, že vznik škody by byl v příčinné souvislosti s letním obutím vozidla, hrozil by viníkovi nehody od pojišťovny postih až ve výši toho, co by za něj poškozenému plnila,“ varoval Milan Káňa z Kooperativy.

Sleva, nebo trest, vyberte si

Motoristům nabízí Kooperativa v havarijním pojištění slevu pět procent, pokud se zavážou, že budou v zimě používat zimní obutí. „Ale i naopak, pokud se klient k tomuto zaváže a v zimním období si způsobí škodu a zimní obutí nemá, může Kooperativa požadovat dvojnásobnou spoluúčast,“ připomněl Káňa.

„V případě povinného ručení nelze krátit plnění poškozenému. V místě označeném příkazovou značkou má pojišťovna právo krácení plnění či právo regresu vůči viníkovi uplatnit,“ tvrdí Renata Svobodová z ČPP.

Zásady správného přezouvání
Je nutné vždy měnit všechny čtyři pneumatiky.
Minimální hloubka vzorku by měla být čtyři milimetry, menší vzorek výrazně zhoršuje vlastnosti. Auto je pak zejména na vodě a na sněhu hůře ovladatelné.
Maximální stáří pneumatiky by mělo být čtyři roky, a to i pokud si myslíme, že pneumatika vypadá dobře a vzorek je dostatečný.
Jestliže máte na každou sezónu zvlášť sadu disků, a přehazujete tak jen kompletní kola, minimálně jednou za dva roky si v pneuservisu nechte kola dovážit.
Pořizovat si levnější disky z vrakovišť se nedoporučuje kvůli možnému skrytému poškození po nehodě.
Nekupujte si úplně ty nejlevnější zimní pneumatiky z Číny. Bezpečnosti tím rozhodně nepřispějete. Čínské značky dlouhodobě propadají v testech měřících vlastnosti při běžných i extrémních podmínkách.
Univerzální celoroční pneumatiky sice v poslední době vylepšují své vlastnosti, ale pro zimu se nedoporučují a ani v létě není jejich použití ideální.
Přezout na zimní vzorek je třeba i rezervní kolo.

Sankce hrozí hlavně na vybraných úsecích

Jestliže by jel řidič s letními pneumatikami po silnici, jež je označena dopravním značením Vjezd pouze se zimními pneumatikami, a způsobil zde dopravní nehodu, která bude šetřena Policií ČR, a v protokolu bude zapsáno, že neměl předepsané obutí, tak má pojistitel možnost uplatnění postihu vůči němu. „Pokud má letní pneumatiky poškozený a na vzniku dopravní nehody nenese žádnou míru účasti, tak jeho pojistné plnění nebude kráceno,“ dodal Tomáš Pinkava z úseku likvidace Wüstenrot.

Tato pojišťovna však na rozdíl od jiných nepostihuje letní gumy mimo vyznačené úseky. „Nastane-li dopravní nehoda na silnici, která není označena dopravní značkou přikazující zimní obutí, pojistitel nemá možnost postihu, jelikož jejich používání nebylo plošně uzákoněno – pouze na silnici označené dopravní značkou,“ dodal Pinkava.

„Krácení plnění připadá v úvahu jen v případech, kdy je mezi neadekvátním pneu a vznikem škody příčinná souvislost, tedy že špatné obutí vozidla bylo tím faktorem, který měl vliv na vznik nebo výši vzniklé škody, a to jen v úsecích, kde jsou zimní pneumatiky předepsány. V ostatních případech, kdy tomu tak není, pojistné plnění při škodě nekrátíme,“ reagovala Eva Svobodová z Uniqua.

„Můžeme zvážit v případech, kdy se prokáže, že použití letních pneumatik bylo v příčinné souvislosti se vznikem nehody, míru účasti jednotlivých účastníků na vzniku dopravní nehody a toto pak případně promítnout do výše pojistného plnění,“ sdělil Právu Tomáš Zavoral z pojišťovny Direct.

Sedm procent řidičů pneumatiky nepřezouvá
37 % řidičů přezouvá na zimní pneumatiky, pokud teploty klesnou pod 7 °C (tak je to správně).
19 % motoristů přezouvá z letních na zimní pneumatiky až ve chvíli, kdy napadne první sníh.
Každý pátý řidič přezouvá pneumatiky, až když už se na letních necítí bezpečně.
Sedm procent řidičů na zimní pneumatiky vůbec nepřezouvá.
Zdroj: Průzkum Direct Pojišťovny

Kolik havárií zavinily gumy, se neví

I když je zjevné, že letní gumy jsou v zimě katastrofální a auto na sněhu i v relativně malé rychlosti kolem 50 km/h zastavuje až o délku dalších tří vozů dále než vozidlo se zimními pneumatikami, pojišťovny neumějí odhadnout, kolik nehod letní gumy v zimě zavinily nebo zhoršily jejich následky. Jsou-li totiž bez účasti Policie ČR (bez zranění, pod sto tisíc korun a nejedná-li se o služební vozidlo), nikdo otázku pneumatik u nehod neřeší.

„Tento odhad provést nelze, zejména u počtu nehod bez zranění, kdy se většina škod likviduje pouze na základě záznamu o dopravní nehodě, které vyplní její aktéři, a kde je pouze ve výjimečných případech zaznamenán stav pneumatik,“ reagovala Koutská.

A co když se v zimě oteplí?

Stává se ale, že průměrné denní teploty v zimě na nějaký čas překročí teploty vhodné pro použití zimních pneumatik. Co pak s tím?

„V zimním období doporučujeme použití pneumatik i při případném zvýšení teploty po dobu několika dní. Případné větší opotřebení plně vynahradí bezpečnější jízdní vlastnosti vozidla,“ upřesnil Káňa z Kooperativy.

Zkrátka pořád je lepší v létě jezdit na zimních pneumatikách než obráceně. Samozřejmě zimní gumy v létě zhoršují stabilitu vozidla hlavně na dálnici a především se velmi rychle sjíždějí, protože jejich směs není stavěna na vysoké teploty. Řidiči, kteří ale mají hluboko do kapsy, to však tak často dělají, že léto odjezdí na „zimácích“. Opačně je to ale o život.