Hlavní obsah

Operátor udělal velkou chybu - převedl číslo bez vědomí uživatele na cizího

Právo, Jindřich Ginter
Aktualizováno

Bezprecedentní případ, který nemá ve světě mobilních operátorů obdoby, se v těchto dnech stal pětatřicetiletému Jaroslavovi N. z Prahy. Jeho telefonní číslo, fungující na předplacenou kartu, zaregistroval Vodafone bez jeho vědomí na úplně jinou, cizí osobu. Zděšení uživatele, který na to přišel náhodou, bylo o to větší, že toto číslo používá pro potvrzovací SMS, když provádí transakce přes internet na svém účtu.

Foto: Novinky

Ilustrační foto.

Článek

Vše začalo tak, že telefonní číslo Jaroslava N., fungující na předplacenou kartu, zaregistroval Vodafone bez jeho vědomí na úplně jinou, cizí osobu.

Zděšení uživatele, který na to přišel náhodou, bylo o to větší, že toto číslo používá pro potvrzovací SMS, když provádí transakce přes internet na svém účtu. Případ je o to závažnější, že ani banky, které spoléhají na absolutní bezpečnost ověřovacích SMS, dosud netušily, že se taková chyba vůbec může stát.

„Byl to pro mne absolutní šok, když jsem zjistil, že moje číslo, které mám už šest let, je najednou registrované na jakousi paní K. z Jablůnkova. Vždyť ona, coby registrovaný majitel si klidně mohla nechat udělat kopii této karty a dostat se tak na mé esemesky, včetně těch potvrzovacích, když provádím platby přes internetové bankovnictví,“ řekl Právu Jaroslav N.

Vyslechl si tvrzení, že převod byl na základě žádosti

Absolvoval nikam nevedoucí hovory s telefonním operátorem Vodafone, který mu sdělil, že převod čísla se uskutečnil na základě žádosti, a když Jaroslav N. reagoval podruhé šokovaně, že žádnou žádost nedával, slíbil, že vše obratem prověří a ozve se do druhého dne.

Nestalo se tak. Jaroslav N. si však veškeré hovory s operátorem nahrával, jak sám říká, „pro zkvalitnění jeho služeb.“

Okamžitě informoval svoji banku

Když viděl, že věc se bude řešit déle, ihned informoval svojí banku, že existuje možnost zvýšeného bezpečnostního rizika u jeho účtu.

„Nevěděl jsem, co je příčinou toho, že mé telefonní číslo je registrováno na úplně cizí osobu, zda je to něčí hloupost nebo promyšlený záměr počítačových gangsterů, kteří chtějí vysát můj účet. Nevěděl jsem, zda se to stalo mně, nebo je to jen špička ledovce,“ popisuje Jaroslav N.

"Tato služba je nedostupná..."

Pikantní na celé věci je to, že na chybu operátora uživatel přišel jen díky tomu, že najednou nemohl zjistit, jak přesně vysoký má na čísle kredit. Nejprve mu totiž přišla SMS od operátora, že právě probíhá změna na tarif, která se uskuteční během několika hodin.

Druhý den ráno zadal číslo pro zjištění kreditu a přišla mu odpověď, že tato služba je nedostupná.

Záhadná paní K. z Jablůnkova o tom také neměla tušení

Zavolal proto na operátorskou linku Vodafone, kde mu automat, kromě vtipu na dobrý den, řekl, že číslo není na předplacené kartě, ale u firemního zákazníka. Přes internet zašel Jaroslav N. na internetovou samoobsluhu, kde zjistil, že telefonní číslo je přepsáno na neznámou třetí osobu, jistou paní K. z Jablůnkova.

Zavolal proto na operátorskou linku Vodafone, kde mu automat, kromě vtipu na dobrý den, řekl, že číslo není na předplacené kartě, ale u firemního zákazníka. Přes internet zašel Jaroslav N. na internetovou samoobsluhu, kde zjistil, že telefonní číslo je přepsáno na neznámou třetí osobu, jistou paní K. z Jablůnkova.

„Okamžitě jsem zavolal na operátora a požadoval vysvětlení. Celý rozhovor jsem nahrával. Operátor Vodafone mi sdělil, že došlo k převodu mého čísla na žádost obou stran, což je naprostý nesmysl. Paní K. jsem nikdy v životě neviděl, neznám ji a nevím vůbec, co je to za člověka,“ vzpomíná Jaroslav N.

Také společnosti Vodafone nikde nezadával žádný požadavek ani nic nepotvrzoval. „Vše se odehrálo naprosto bez mého vědomí a mé účasti.“

Požádal proto operátora, ať okamžitě tuto chybu vyřeší a převede číslo zpět na předplacený tarif a vrátí zůstatek kreditu.

Jaroslav N. kontaktoval i paní K., ale ta o ničem neměla ani tušení a po pár minutách mu telefon položila.

Vodafone: jako satisfakci posíláme kredit za 1000 korun

Poté, co Právo celý případ předalo tiskovému oddělení Vodafone k vyjádření a vysvětlení, se případ ihned objasnil.

„V případě pana N. bohužel hned dvakrát pochybila naše kolegyně, což se nikdy v minulosti nestalo. Jedná se tedy o ojedinělý případ. Naše kolegyně se spletla při zadávání čísla do systému a pak neověřila, že zákaznice, která změnu z předplacené karty na tarif žádala, není majitelkou daného čísla,“ reagovala pro Novinky Alžběta Weinfurtová z tiskového oddělení Vodafone.

Podle ní se Vodafone panu N. omluvil.

Jako kompenzaci mu poslal zpět původní kredit ve výši zhruba 560 korun, který tam před tím skutečně měl, a navíc volný kredit navíc v hodnotě tisíc korun.

Banka si přepis rozhovorů s Jaroslavem N. raději schová

„Informoval jsem opět o důvodech tohoto fatálního pochybení, které mne stálo hodiny nervů, svoji banku, kde mi sdělili, že popis celé kauzy si rovněž archivují pro případ, že by se něco podobného opakovalo, neboť se s tím nikdy nesetkali,“ řekl poté Právu Jaroslav N.

V čem operátor selhal
1) Prověření čísla prodejcem na místě.
2) Kontrola smluvních podmínek zadavatelem požadavku na převod.
3) Souhlas (písemný) druhé strany - dosavadního vlastníka převáděného čísla. Ani jedna z těchto tří podmínek nebyla realizována, přesto bylo číslo převedeno.
4) Na první intervenci šokovaného uživatele operátor do druhého dne nereagoval, jak zprvu slíbil, situaci začal řešit až poté, co se o případ začalo zajímat Právo a Novinky.cz.

Reklama

Výběr článků

Načítám