Jak Právo zjistilo, některé z nich svým klientům varovné esemesky rozesílají. Velké pojišťovny to však považují za marketingový nástroj s odůvodněním, že pohromy jsou lokálního charakteru a lidé stejně dostávají informace z jiných primárních zdrojů, a pojišťovny je pak jen se zpožděním přebírají.

„Už přes rok klienti dostávají místně cílené zprávy o blížící se extrémní nepřízni počasí. Informace formou SMS nebo e-mailu jsou vázány na poštovní směrovací číslo, které adresát předem uvede,“ řekla Právu Eva Svobodová z UNIQA pojišťovny, která jen v letošním srpnu rozeslal na 20 tisíc varovných SMS zpráv.

Služba MeteoUNIQA byla zavedena ve spolupráci se specializovanou evropskou meteorologickou firmou v červenci 2009. V systému je od té doby již 30 tisíc klientů, kteří obdrželi více než tři sta tisíc varovných zpráv. „Lidé tak proti informacím z médií získali náskok až hodinu a tři čtvrtě,“ tvrdí Svobodová.

MeteoUNIQA informuje o blížících se vichřicích s rychlostí nad 100 km/h, bouřkách spojených se silným deštěm anebo krupobitím, přívalových deštích od 30 mm za 6 hodin, sněžení nad 5 cm během šesti hodin a o namrzajícím dešti.
I na mobily starostů

Služba nyní také nově funguje pro obce, které jsou klienty UNIQA. Preventivní hlášení přes SMS mohou nyní dostávat přímo starostové. Současně klienti mohou využívat stránku www.meteo-varovani.cz, kde jsou všechna lokální varování v barevném provedení podle očekávané síly nepřízně.

„Za službu varovných SMS si neúčtujeme žádné poplatky. Poprvé jsme esemesku posílali 10. března, kdy jsme varovali naše klienty v jednom regionu před bouřkou s přívalovým deštěm, kroupy a nárazy větru a zároveň i v druhém před prudkými sněhovými srážkami a závějemi. Varovali jsme rovněž klienty v Praze před krupobitím 15. srpna,“ sdělil Roman Stieger z Victoria Volksbanken.

Živly se ale adresou neřídí…

„Včasné, přesné a cílené varování před živly je snem meteorologů i pojišťoven. Zatím však zůstává v rovině snů, které se někdy promění v marketing. Přes devadesát procent živelních katastrof se odehrává v lokální podobě, přičemž bouřky, vichřice či krupobití nerespektují hranice okresů ani rozdělení republiky podle PSČ,“ chladí nadšení kolegů od konkurence Václav Bálek z Allianz.

„S klienty komunikujeme přes SMS u likvidace škod či správy pojištění a plateb pojistného. O službu varování prostřednictvím SMS jsme zájem nezaznamenali,“ řekla Právu Dagmar Koutská z České pojišťovny (ČP). U živlů podle ní lidé využívají aktuálních informací z internetu, televize, případně varování z místa bydliště – obecního rozhlasu, od záchranných složek.

ČP: místní toho vědí více než my

„Při bleskových povodních se situace měnila i během desítek minut, takže internet, rozhlas či televize a místní orgány měly mnohem aktuálnější údaje, než jaké je schopen poskytovat automatizovaný systém pojišťovny,“ zdůraznila Koutská.

V případě krupobití je podle ní navíc velmi problematické minimalizovat škody i v případě varování – pohroma přichází příliš rychle.

Další menší pojišťovny zvažují

Sesterská pojišťovna ČP, Generali, však nyní zvažuje zavedení varovného SMS systému v průběhu příštího roku. „Pomůže-li podobná aktivita předejít byť jen minimálním škodám, má své opodstatnění,“ soudí Jiří Cívka z Generali.

Varovné esemesky by podle něho mohly být prospěšné u pojištění motorových vozidel. „Bude-li mít klient po jejím obdržení dostatek času a možností na přeparkování vozu na bezpečné místo.“

Zavedení varovného systému formou SMS zpráv do budoucna rovněž zvažuje Česká podnikatelská pojišťovna, která patří do stejné skupiny jako Kooperativa. Ta však nepovažuje varovné SMS za účelné.

Kooperativa přes SMS radí, co dál

„Ve sdělovacích prostředcích zní varování, které poskytuje ČHMÚ. Informace přebírají lokální krizové štáby, které varují spoluobčany před nebezpečím. Pojišťovny nemají jiný zdroj informací, v podstatě toto varování jen opakují,“ vysvětlil pro Právo Milan Káňa z Kooperativy.

SMS ovšem využívá k informování klientů, jak mají postupovat v případě, že se jich pojistná událost dotkla. Po povodních v severních Čechách tak oslovili bezmála deset tisíc lidí.

„V tuto chvíli službu varování klientů prostřednictvím SMS zpráv nenabízíme, nicméně její zavedení v současnosti zvažujeme a vyhodnocujeme případný zájem klientů,“ konstatoval Tomáš Zavoral z Direct pojišťovny.

VÍCE ČTĚTE dnes v Právu:
- Proč někdo od pojišťovny dostal proplacen jen zlomek škody?
- Nejčastější důvody sporů lidí s pojišťovnami
- Pojišťovny připravují v zákulisí návrh, podle něhož by se do krytí škod měl více zapojit stát
- Budou se aktualizovat povodňové mapy?
- Limity plnění u pojištění a spoluúčast
- Příklady, kolik stojí živelní pojištění
- Vysvětlení důležitých pojmů a definic
- Jakou rychlostí letí kroupy
- Co předchází vzniku tornáda a jeho ničivé účinky - názorná grafika
Mimořádná příloha Pojištění živlů ve středečním Právu.