„Například v jisté pražské směnárně mají stanoven absurdně vysoký limit na transakce. Téměř 2900 eur na jednu transakci – tedy přes 70 tisíc korun, přičemž nadlimitní kurz na výkup eur činí 23,54 Kč a podlimitní, tedy ten, který se týká drtivé většiny lidí, je pouze 17,16 Kč. Jenže ten méně výhodný kurz je tam už uveden jen malým písmem,“ upřesnil Nacher.

„Podobné případy jsou v poslední době stále častější,“ potvrdil Jan Votočka z právního oddělení Sdružení obrany spotřebitelů. Vyhlášku ČNB však taková směnárna neporušuje. Směnárna by se dopouštěla nelegálního jednání, když by výslovně důležité informace zatajovala. Jedná se především o výši kurzu nebo limitních transakcí.

„Většinou jde o to, že je uveden určitý, poměrně výhodný kurz, a pod ním malými písmeny napsáno, že platí jen od určitého objemu směnovaných peněz,“ zdůraznil Votočka.

Kde a na co si stěžovat

Podle něho se vystavováním nabídky takovýmto způsobem směnárna dopouští klamavé obchodní praktiky podle zákona o ochraně spotřebitele.

Člověk se může bránit stížností u ČNB nebo České obchodní inspekce. „Písemná stížnost ČNB však nezakládá nárok na její kladné vyřízení, pouze upozorňuje dohledový orgán na vzniklou situaci,“ připomíná příručka Magistrátu hl. města Prahy.

„Jestliže však nebyl spotřebitel řádně informován o podmínkách směny před uzavřením smlouvy, jedná se o nedodržení informační povinnosti. V takovém případě, je-li spotřebitel takto uveden v omyl, má následně právo od smlouvy odstoupit a požadovat vrácení celé transakce a svých peněz, případně uplatnit reklamaci rozpor s předsmluvními informacemi,“ tvrdí Votočka.

Toto se ale nevztahuje na nevýhodně malou výši kurzu, pokud jsou informace o ní viditelně uvedeny na kurzovním lístku. Pokud se rozhodnete hotovost měnit, vždy se proto ujistěte, že dobře rozumíte údajům na kurzovním lístku a že daný kurz platí i pro vaši transakci.