Záleží na konkrétní bance, jejích obchodních podmínkách, proto uvedeme příklady několika bank, jak konkrétně postupují. Obecně ale platí, že banky pokus o platbu ještě několikrát opakují, takže k realizaci platby může dojít i v jiném termínu, pokud do té doby na účet klienta přijde dostatek peněz.

To platí jak pro jednorázové, tak i trvalé příkazy k úhradě a inkasa. Ale pozor, neplatí to zdaleka všude. O tom, že došlo k neuhrazení platby, musí být klient informován v souladu se zákonem o platebním styku.

Jak s platbami SIPO

Určitou specifiku mají platby SIPO. Pro zpracování SIPO mají banky v měsíci jeden až dva termíny zpracování, které mají zhruba týden časový odstup.

Nedojde-li k realizaci platby SIPO ani v případném druhém termínu zpracování, banka o tom informuje Českou poštu.

Klient pak může včas uhradit nerealizované SIPO například jednorázovým příkazem k úhradě, ale pouze do 25. dne v měsíci. Od 25. dne do konce měsíce může úhradu provést v hotovosti už jen na poště, a to i poslední pracovní den.

Jestliže SIPO neuhradí do konce daného měsíce, zašle mu pošta počátkem následujícího měsíce upomínku.

Jak postupují jednotlivé banky

Česká spořitelna

Jestliže je na účtu klienta v den splatnosti nedostatek peněz pro provedení příkazu v korunách, banka podle Jana Holinky z tiskového centra ČS provádí opakované zúčtování tři kalendářní dny následující po dni splatnosti (u komerční klientely po dobu deseti pracovních dnů po splatnosti).

Nedojde-li k realizaci příkazu, klient se o tom může dovědět na obchodních místech a prostřednictvím informační linky. Informaci o neprovedení příkazu obdrží klient i na výpisu z účtu.

U SIPO první zpracování probíhá 12. až 14. den v měsíci. Všechny platby, které nebyly uhrazeny v tomto termínu, jsou pak zařazeny do druhého zpracování 20. až 22. dne v měsíci.

Komerční banka

Banka při nedostatku peněz na účtu v případě jednorázových nebo trvalých příkazů platbu neprovede a ani pokus neopakuje následující pracovní den. Sdělila to tisková mluvčí Monika Klucová.

Pokud nedojde k realizaci žádosti o inkaso, udělá KB ještě jeden pokus o vyinkasování platby v následující pracovní den. V případě, že se opět neprovede, je inkasující straně zaslána informace o odmítnutí její žádosti.

U SIPO banka od července zavedla druhý termín pro inkasování plateb SIPO. Standardní první termín zůstává mezi 11. až 13. dnem v měsíci a druhý termín inkasa byl zaveden mezi 19. a 21. dnem téhož měsíce.

„V prvním termínu nejsou provedena čtyři procenta plateb kvůli nedostatku peněz na účtech klientů. Polovina z těchto plateb se následně provede ve druhém termínu,“ uvedla Klucová.

ČSOB

Banka zkouší provést všechny příkazy v průběhu tří pracovních dnů po splatnosti. Pokud se to nepodaří, je o tom klient informován. Uvedla to tisková mluvčí Denisa Salátková. Pokud jde o SIPO, které není uhrazeno v rámci prvního zúčtování, banka se o to pokusí ještě o týden později.

Raiffeisenbank

U jednorázových příkazů si podle tiskového mluvčího Tomáše Kofroně klient sám určí, jak dlouho se systém bude pokoušet takovou transakci realizovat. Standardně jsou přednastaveny tři pracovní dny. Poté je klient informován, že k platbě nedošlo.

U trvalých příkazů se banka pokouší realizovat platbu ještě další dva pracovní dny po datu splatnosti. Klient neprovedení příkazu uvidí automaticky ve svém internetovém bankovnictví v sekci Neprovedené platby. Kromě toho si může i požádat o zaslání informace o neprovedení platby prostřednictvím SMS či mailu.

Pokud chybějí peníze u inkasní platby, banka platbu nerealizuje a informuje o tom jak klienta, který žádal o inkaso, tak klienta, jehož účet měl být inkasován. SIPO banka standardně zpracovává ke 12. dni v měsíci. Druhý pokus pak uskuteční 20. dne v měsíci.

UniCredit Bank

Jak sdělil tiskový mluvčí Tomáš Pavlík, v případě nekrytí příkazů včetně inkasa se čeká sedm kalendářních dnů na to, zda na účet dojdou peníze k zaplacení platby.

Pokud se tak stane, platba je automaticky zpracována, v opačném případě je klient informován o neprovedení platby. Termíny pro zpracování SIPO má banka dva.

mBank

Podle tiskového mluvčího Mateje Kubince se platba při trvalých a jednorázových příkazech s budoucím datem splatnosti neopakuje. Klient dostane zprávu o neúspěšnosti platby do svého internetového bankovnictví nebo e-mailem či SMS.

Funkce opakování trvalých příkazů se ale připravuje.

„Naopak nastavení inkasa a plateb SIPO umožňuje klientům platbu opakovat libovolný počet dní. O neuskutečněných platbách jsou informováni zprávou do internet bankingu. Informaci mohou dostat e-mailem nebo SMS. Tuto službu je však třeba předem v internetovém bankovnictví aktivovat,“ uvedl Kubinec.