Hlavní obsah

Pojišťovny často lidem za poničený dům vyplatí z pojistky jen pár korun

Právo, Monika Ginterová, Jindřich Ginter

Lidé značně podceňují pojištění svých příbytků a přilehlých prostor, pro případy vyloupení, vandalismu či třeba přírodní katastrofy nebo požáru. I když jsou pojištěni na milión, jsou pak značně překvapeni, když za zničenou střechu dostanou sotva dvacet tisíc korun. Proč?

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Ilustrační foto.

Článek

„Většina lidí pojištění svého majetku zanedbává a velice často pak dochází k situacím, kdy sjednané pojištění neodpovídá hodnotě pojištěných věcí,“ potvrdila Právu Renata Svobodová z České podnikatelské pojišťovny. Jinými slovy, dům nebo byt jsou tzv. podpojištěny. Podle ní k nejčastějším chybám klientů patří i to, že nemají vyfocené cennosti a případně schované účtenky.

Klienti mnohdy mají pojistky staré deset patnáct let, aniž by valorizovali pojistnou částku, přičemž si už lépe vybavili byt, dům či chatu.
Eva Svobodová, UNIQA pojišťovna

Podle pojišťoven se lidé na malých městech obvykle pojišťují do půl miliónu korun a ve větších aglomeracích do miliónu korun.

„Jenže rodinný dům má třeba pořizovací hodnotu pět miliónů. A když je pojištění sjednáno jen na milión a vichřice způsobí škodu na střeše za sto tisíc korun, tak nárok na pojistné plnění máte pouze do 20 tisíc korun,“ upřesnila Kateřina Bílá z Wüstenrot.

Není škoda nadsazená?

Pojišťovny se navíc více brání pojistným podvodům a nadsazování výše škody. „Zhruba 14 procent všech majetkových škod jsou podvody. Nejde ani tak o to, že by si je lidé celé vymysleli, jako u aut, ale nezřídka se snaží navýšit cenu a podsunout nám i věci, které neměli,“ řekl Václav Bálek z České pojišťovny.

„Na některé položky, jako cennosti a hotové peníze, jsou v pojistných podmínkách výslovně stanoveny limity pojistného plnění a rovněž požadavky na jejich úschovu v sejfu,“ zdůraznila Eva Svobodová z UNIQA pojišťovny.

Klienti podle ní mnohdy mají pojistky staré deset patnáct let, aniž by valorizovali pojistnou částku, přičemž si už lépe vybavili byt, dům či chatu.

Hodnota domácnosti ale v pojistce zůstane stejná, jako před lety, i když už je nové podkroví a v něm drahá elektronika...

Penzisté často obětí blamáže

„Zloději také často tvrdí starším lidem, že jsou z plynáren, elektráren, pojišťoven a nebo jim prodávají povlečení, které jeden z nich před majitelem bytu roztáhne a druhý mezitím něco ukradne. Tohle však jde bohužel mimo pojišťovny, protože zloděje si lidé pustí do bytu dobrovolně. Pro vyplacení pojistky je klíčové, že zlodějem byly prokazatelně překonány zábrany,“ připomněl Václav Bálek z České pojišťovny.

A jaký vliv má na vyplacení pojistky to, když je zloděj případně dopaden? „Po klientovi rozhodně nikdy nechceme vyplacené peníze zpět. Pokud při krádeži překoná překážku – nepotřebujeme ani znát pachatele. Jeho dopadení a totožnost na vyplacení pojistky vliv nemají. Jestliže při krádeži překážku nepřekoná – musíme počkat až na rozsudek soudu,“ dodal Bálek.

Čím odlákat zloděje
Spolehlivý pes a dobré vztahy s nejbližšími sousedy jsou k nezaplacení.
Nenechávejte si delší dobu ve schránce noviny, letáky a poštu.
Pokud se každý den připojujete na sociální sítě, měli by jste se na ně „chodit“ i o dovolené, ale hlavně by jste účastníkům internetové komunikace neměli psát, že nejste delší dobu doma.
Nenechávejte stažené rolety delší dobu, pokud možno si pořiďte jednoduché světelné spínače v bytě, které náhodně na určitou dobu rozsvěcují.
Nevyhazujte velké kartóny od nových zařizovacích předmětů k popelnici.
Zdroj: ČPP

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám