„Tato zásadní opatření jsme přijali v únoru. Za měsíc je vyhodnotíme a případně ještě zpřísníme. Kdybychom opatření nepřijali, hrozilo by, že daňové úniky související s pohonnými hmotami masívně narostou,“ řekl Právu Knížek.

Na daňových únicích s pohonnými hmotami přichází stát každoročně o čtyři až pět miliard korun. Zatímco dříve se berňák soustředil na plošné kontroly, teď se podle Knížka zaměřuje na konkrétní subjekty na základě každodenní výměny dat s celníky.

Finanční úřady a celní správa podle zjištění Práva nyní denně aktualizují data v seznamu několika stovek podezřelých dovozců a menších čerpadlářů, kteří prodávají benzín pod běžnou cenou, protože ušetří na DPH a spotřební dani.

Výmluvy na insolvenci

Častým scénářem podvodníků je, že benzín dovezou z Německa nebo Rakouska, sice podají přiznání k dani, ale pak tvrdí, že už nemají na zaplacení daně, protože jsou insolventní. Vymlouvají se na to, že museli zaplatit vysokou pokutu při rozhodčím řízení třeba na Kajmanských ostrovech.

„Subjekt pak nemůžeme označit za podvodníka, protože se nám vlastně hned od začátku přiznal k dani, ale jen údajně nemá na zaplacení,“ vysvětluje Knížek.

Daňová správa proto už několik měsíců intenzívněji monitoruje přímo účty firem či podnikatelů, které má na interní černé listině, a pokud se na nich nahromadí více peněz, nechá je zablokovat, aby je podnikavci nepřevedli do zahraničí. Provádět to ale lze jen se zajišťovacím příkazem.

Na seznamu 300 firem

„Jen v dubnu jsme vydali desítky zajišťovacích příkazů na účty firem, u kterých jsme měli podezření, že hromadí peníze za účelem opuštění republiky. Zajištěná suma se pohybuje kolem jedné miliardy korun,“ řekl Právu Knížek. Na černém seznamu berňáku je podle zjištění Práva 250–300 převážně menších obchodníků s pohonnými hmotami.

Po zablokování účtu má daný subjekt tři dny na to, aby si tzv. předplatil daňovou povinnost. Pokud to neudělá, tak finanční úřad má oprávnění zjišťovat účty a případně na ně uvalit exekuci.

Podvodníci dělají i to, že faktury na DPH počítají jen z ceny bez spotřební daně, která ale musí rovněž být součástí konečné ceny benzínu či nafty. A na to úřad může přijít až časem kontrolou či porovnáváním údajů s celní správou. „Tyto kontroly proto v poslední době děláme denně,“ sdělil Právu Knížek.

Nejčastější triky podvodníků s benzínem
Dovozce přiveze do Česka milióny litrů pohonných hmot, ale odvede na DPH jen pár set tisíc korun,  další milióny už ne. Obvykle na sebe ale upozorní tím, že přestane s celníky a finančními úřady komunikovat.
Založí ještě jednu firmu a sám sobě pronajme třeba autodopravu a čerpací stanici, kde má upravený software a větší část benzínu protéká mimo evidenci.
V řetězci dovozce - pumpa neodvede někdo uprostřed DPH a následně zmizí. Jiná firma si v této organizované skupině nárokuje odpočet.
Podvodníci mají falešné doklady na jednu cisternu, kterou rozprodají do tanků malým pumpařům, aniž odvedou DPH a spotřební daň. Nedělají to sice ve velkém najednou, aby nevzbudili pozornost, ale vždy po menších dodávkách.

Česko také požádalo Brusel o výjimku z evropských pravidel výběru DPH u motorových paliv. Jde o to, že by DPH neplatili jednotliví plátci, ale musely by ji odvádět až čerpací stanice. Výjimku ale musí odsouhlasit všech 27 členských států EU jako celek.  Podpořit udělení výjimky chtějí Německo a Rakousko.