Hlavní obsah

V krizi jdou nejdřív na odstřel havarijní pojistky, možná je to ale chyba

Právo,

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Havarijní pojištění je podle pojišťoven první, na které lidé při hledání úspor sáhnou. V druhém pololetí se přitom očekává výrazné zhoršení finanční situace u řady domácností. ČNB odhaduje, že lidí, kteří nezvládnou splácet své půjčky, může být proti loňsku až dvojnásobek. Zrušením havarijní pojistky lze podle typu vozidla ušetřit tisíce až desetitisíce korun ročně.

Článek

„Havarijní pojištění je sice dobrovolné, co ale budou motoristé dělat, když jim automobil někdo ukradne? Bez havarijní pojistky nedostanou ani korunu,“ tvrdí Renata Svobodová z České podnikatelské pojišťovny.

Stejně tak máte smůlu, když do vás někdo nabourá a odjede. To se často stává, když máte auto zaparkované, přijdete k němu a je nabourané, ale viník pochopitelně nikde.

„Pojištění nelze srovnávat s žádným spotřebním výdajem. Chrání klienty i jejich blízké proti nečekaným rizikům, jež mohou zásadně zkomplikovat život,“ konstatuje výkonný ředitel České asociace pojišťoven Tomáš Síkora.

Havarijní pojistka kryje škody na vozidle, které si majitel způsobí sám, dále riziko krádeže, poškození živelní událostí a řádění vandalů.

Klienti si mohou u havarijní pojistky zvolit nejrůznější kombinace těchto čtyř základních rizik. V případě zájmu o všechny se jedná o variantu „all risk“. Nad rámec varianty all risk mohou lidé využít ještě dalších připojištění a tím celkové krytí rozšířit o další rizikové události. V tomto směru se nejčastěji jedná o pojištění skel (především čelní sklo) nebo úrazové pojištění přepravovaných osob.

Čím větší krytí, tím dražší pojistka

Čím větší rozsah pojistného krytí si motoristé zvolí, tím více pak platí na pojistném. Cena pojistky je dána také typem, značkou vozidla, jeho pořizovací cenou a stářím auta. Čím starší je vůz, tím je pojistné nižší.

Cenu pojistného ovlivňuje také výše spoluúčasti. Zde platí nepřímá úměra – čím větší je spoluúčast motoristy, tím je pojistné nižší. Na výběr mají lidé varianty od jednoho do třiceti procent škody. Nejčastější spoluúčast je pět nebo deset procent, respektive pět nebo deset tisíc korun.

Výše pojistného se odvíjí od škály rizik, které si klient vybere. Na druhou stranu je pojistné snižováno slevami a bonusy. Za několik let dobrý řidič na havarijní pojistce zaplatí o 40 až 50 procent méně než ostatní.

Další kategorií, ze které pramení možné slevy na pojistném, je úroveň zabezpečení vozidla proti vniknutí cizích osob. Čím kvalitnějším zabezpečovacím systémem je vůz vybaven, tím sleva z havarijního pojistného narůstá. Může podle druhu pojišťovny dosáhnout od deseti do 30 procent.

Příklad: Roční havarijní pojistné například u nového vozu Škoda Fabia Classic v ceně kolem 280 tisíc korun se pohybuje mezi sedmi až devíti tisíci korunami, přičemž spoluúčast je deset tisíc korun.

Anketa

Zrušili jste havarijní pojistku na auto nebo o tom vážně uvažujete?
ANO
15,5 %
NE
29,2 %
UVAŽUJI O TOM
6,1 %
NIKDY JSEM HAVARIJNÍ POJISTKU NEMĚL
49,2 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 1403 čtenářů.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám