Hlavní obsah

Nechtějí vám půjčit? Možná jste na černé listině v italské Bologni

Právo, Jindřich Ginter

Přijdete do banky a nechtějí vám půjčit. Jdete tedy jinam a situace se opakuje. Důvodem může být ne jen nízká bonita, ale především to, že jste na černé listině, tedy v úvěrovém registru dlužníků spravovaném v italské Bologni.

Foto: ČTK

Sotva si požádáte o půjčku, kreditní kartu nebo využíváte kontokorent, je o vaši platební morálce vedena evidence v úvěrovém registru.

Článek

Do evidence registru se dostane téměř každý. Nemusíte si zrovna brát úvěr jako je hypotéka, stačí mít od banky kreditku nebo kontokorent.

"V registru jsou totiž vedeny fyzické osoby (občané i živnostníci), které u některé finanční instituce čerpají nebo čerpali úvěr, a to i kontokorent, případně leasing, či mají kreditní kartu. V registru jsou také vedeny fyzické osoby, které o úvěr, leasing či o vydání kreditní karty teprve žádají," vysvětluje organizátor registru v Česku, společnost CCB – Czech Credit Bureau.

Data se zpracovávají v Bologni, protože jediným akcionářem CCB – Czech Credit Bureau je mezinárodní skupina CRIF z Bologne.

Bankovní a Nebankovní úvěrový registr využívají všechny naše banky a rovněž řada nebankovních institucí poskytujících spotřebitelské půjčky. Jeho prostřednictvím si zejména banky ověřují schopnost svých klientů splácet budoucí závazky.

„Lidé si berou více úvěrů, než jsou schopni splácet. Finanční instituce, včetně nebankovních, nesledují pouze prohřešky z minulosti, ale stále více se zajímají o celkovou úvěrovou historii klientů,“ tvrdí Karel Kolář z Nebankovního úvěrového registru.

Rozsáhlá databáze

V Nebankovním úvěrovém registru jsou zapojeny tři desítky společností pokrývající více než 80 % procent trhu spotřebitelských úvěrů, leasingu, kreditních karet nebo faktoringu.

Spolu s Bankovním úvěrovým registrem, jehož 22 členů pokrývá téměř 100 procent bankovního trhu, je to jedna z nejrozsáhlejších databází, která má zabránit dalšímu propadání se do dluhové pasti.

Co se eviduje

Kromě jména, rodného čísla a adresy jdou zde uvedeny základní informace o platební morálce. Například počet existujících úvěrových smluv (včetně kreditních karet), výše jednotlivých úvěrů a splátek, historie splácení těchto závazků a informace o zajištění závazků.

Dále registr obsahuje údaje o tom, zda právě žádáte o nějaký úvěrový produkt. Informace jsou v registru uchovány maximálně čtyři roky po ukončení splácení úvěrového produktu.

Registry standardně obsahují ne jen negativní informace o bonitě, důvěryhodnosti a platební morálce klientů, ale případně i pozitivní hodnocení.

„Jedno až dvoudenní zpoždění se zaplacením splátky se v registru zpravidla neobjeví, jelikož uživatelé registru, tedy banky, aktualizují údaje ze svých databází jednou měsíčně a to ještě navíc s několikadenní prodlevou tak, aby byly eliminovány transakční doby přenosu peněz,“ uklidňuje společnost CCB – Czech Credit Bureau, která je organizátorem Bankovního a Nebankovního úvěrového registru.

Kdy je a kdy není třeba souhlas

Banky nepotřebují souhlas k tomu, aby si mohly informace o osobě vyměňovat mezi sebou. Finanční domy ovšem mají zájem na tom, aby registr obsahoval údaje i od nebankovních institucí, tedy třeba od leasingových společností a poskytovatelů spotřebitelských úvěrů. A s těmito společnostmi si mohou údaje o vás vyměňovat jen s vaším souhlasem.

Stejně tak i nebankovní subjekty, členové Nebankovního registru NRKI, musí od získat souhlas se zpracováním osobních údajů.

Uživatelé Bankovního registru:
Česká spořitelna, a.s., Československá obchodní banka, a.s., GE Money Bank, a.s., UniCredit Bank Czech Republic, a.s., Komerční banka, a.s., Raiffeisenbank a.s., Hypoteční banka, a.s., Citibank Europe plc, organizační složka, Českomoravská stavební spořitelna, a.s., Stavební spořitelna České spořitelny, a.s., Wüstenrot - stavební spořitelna, a.s., LBBW Bank CZ a.s., Wüstenrot hypoteční banka, a.s., Raiffeisen stavební spořitelna a.s., Modrá pyramida stavební spořitelna a.s., Volksbank CZ, a.s., Oberbank AG pobočka Česká republika, Waldviertler Sparkasse von 1842 AG, BRE Bank S.A.,HSBC Bank plc – pobočka Praha, Všeobecná úvěrová banka a.s.
Uživatelé Nebankovního registru:
ČSOB Leasing, GE Money Auto, GE Money Multiservis, UniCredit Leasing CZ, Santander Consumer Finance, ŠkoFIN, s Autoleasing, Leasing České spořitelny, RCI Financial Services (dříve Renault Leasing), D.S. Leasing, Credium, Toyota Financial Services Czech, PSA Finance Česká republika, s Autoúvěr, S MORAVA Leasing, UNILEASING, D. S. Leasing Full service, Agro leasing J. Hradec, Impuls Leasing Austria, Diners Club Czech, Raiffeisen Leasing, SG Equipment Finance, Factoring České spořitelny, NLB Factoring, Cetelem ČR, Cofidis a Home Creditu.

Centrální registr dlužníků ČR

Dalším zdrojem informací o dlužnících je Centrální registr dlužníků České republiky. Eviduje návrhy na konkursy, insolvenční rejstřík, od Policie ČR přebírá přehledy osob v pátrání, můžete sem vložit dlužníka, vede tzv. černou knihu firem, probíhá zde burza pohledávek, kde se nabízejí k prodeji pohledávky už od několika tisíc korun.

Desatero odpovědného zadlužování
1. NEPŮJČUJI SI NA ZBYTEČNOSTI
Vždy si nejdříve rozmyslím, zda předmět nebo služba, které si chci s pomocí úvěru pořídit, v současné době skutečně potřebuji. Za vlastní mohu chtít, za půjčené musím potřebovat.
2. NEPŘEPLÁCÍM ŽIVOTNOST
Nekupuji si na úvěr žádný produkt nebo službu, které budu splácet delší dobu, než je budu reálně užívat. Nebudu například splácet rok čtrnáctidenní dovolenou.
3. NERISKUJI BANKROT
Propočítám si, kolik korun měsíčně si mohu vzhledem ke své ekonomické situaci dovolit splácet. Vždy myslím i na zadní vrátka v podobě finanční rezervy na horší časy. (Rezerva by měla být alespoň na šest měsíců.)
4. NEDŮVĚŘUJI VŠEM
Pečlivě si prověřím subjekt, který mi úvěr nabízí. Vždy myslím na to, že půjčky může poskytovat v podstatě kdokoliv. Společnosti, které neprověřují žadatele v úvěrových registrech, si kompenzují riziko výší úroků nebo jinými sankcemi.
5. NEJSEM UNÁHLENÝ
Neberu automaticky první nabídku úvěru, kterou dostanu. Pečlivě zvážím, který typ úvěru je pro mé potřeby nejvhodnější. Nechvátám s výběrem a porovnávám různé podmínky.
6. NEPOROVNÁVÁM POUZE ÚROKY
Vždy si zjistím, kolik mě bude úvěr reálně stát včetně všech poplatků za správu úvěru, uzavření smlouvy a dalších. Neporovnávám úrokové sazby, ale sazby RPSN a celkový objem peněz, které zaplatím.
7. NEPODEPISUJI NEZNÁMÉ
Vždy se podrobně seznámím se smlouvou a úvěrovými podmínkami včetně případných sankcí či pokut. Nepodepisuji nic, čemu nerozumím. V případě potřeby se poradím s odborníky.
8. NEMYSLÍM JEN NA DNEŠEK
Své závazky splácím řádně a včas a tím si buduji pozitivní úvěrovou historii do budoucna. V případě potřeby se pojistím pro případ neschopnosti splácet v budoucnu.
9. NEPŮJČUJI SI NA PŮJČKU
Pokud přes všechna opatření nastane situace, kdy nejsem schopný úvěr splácet,nepůjčuji si další peníze na vyrovnání dluhu. Snažím se domluvit řešení přímo s věřitelem.
10. NEVĚŘÍM NA ZÁZRAKY VE STYLU "PENÍZE BUDOU A MY NE." ČASTO TOTIŽ PLATÍ "MY JSME, ALE PENÍZE NEJSOU."
Pokud jsem u seriózní finanční instituce se žádostí o úvěr odmítnut, zamyslím se znovu nad svou ekonomickou situací dříve, než budu jinde žádat o dražší úvěr. Pamatuji na to, že tím nechrání jen sebe, ale i mě.
Zdroj: Nebankovní registr klientských informací

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám