Recese v uplynulých dvou letech měla ovšem na některé firmy i pozitivní dopady – řada podniků se například naučila lépe šetřit a nabízet své zboží či služby na trhu.

Shodli se na tom i účastníci nedávné mezinárodní konference, kterou v Praze uspořádala globální Asociace profesních účetních ACCA ve spolupráci s PricewaterhouseCoopers Business Academy.

Krize podle řečníků donutila podniky k revizi jejich aktivit. Zejména rozvázala ruce finančním manažerům v provádění nutných úspor nákladů a také postavila společnosti před nové výzvy v oblasti rozvoje obchodu.

 

Slova jako efektivita, měřitelnost a návratnost investic, která měla před krizí příchuť pouhé fráze, dostávají zcela nový reálný obsahmanažerka Kateřina Benešová

„Krize z firem konečně dělá obchodníky, protože v době konjunktury byly zvyklé pouze vyřizovat objednávky a jejich jediným problémem byla kapacita,“ uvedl například partner ve společnosti KPMG Česká republika Petr Škoda.

„Slova jako efektivita, měřitelnost a návratnost investic, která měla před krizí příchuť pouhé fráze, dostávají zcela nový reálný obsah,“ upozornila pak ředitelka ACCA pro Česko, Slovensko a Maďarsko Kateřina Benešová.

Podle statistik databáze Cribis.cz bylo loni v Česku vyhlášeno 1481 firemních bankrotů, což bylo o 42 % více než o rok dříve. Společnost CCB - Czech Credit Bureau, která statistiky Cribis.cz zveřejňuje, čeká nárůst počtu bankrotů i letos, zejména však osobních.

Během prvních dvou měsíců 278 bankrotů

Jen během prvních dvou měsíců letošního roku zbankrotovalo dalších 278 firem a podnikatelů. V samotném únoru pak byl podán dosud rekordní počet návrhů na firemní bankrot za jeden měsíc – celkem 656.

Podle analýzy ACCA se přibližně dvě třetiny dotázaných finančních expertů domnívají, že by malé a střední firmy měly být letos více ofenzivní ve svých plánech. Už v lednu přitom asociace s odkazem na vlastní průzkum uvedla, že přestože se situace na trzích pomalu zlepšuje, ekonomika se úplně zotaví zřejmě mnohem později než se všeobecně čekalo.

Většina firem se stále musí soustředit především na to, jak se vyrovnat s nízkou poptávkou. „Hospodářská krize zastihla řadu společností nepřipravených. „Ve svých plánech mnohdy vůbec nepočítaly, že by mohla klesnout poptávka po jejich výrobcích a službách,“ sdělil Právu vedoucí partner poradenských služeb PricewaterhouseCoopers ČR Jiří Moser.

„Úkolem pro manažery není jen se s tímto propadem vypořádat, ale změnit styl myšlení a jasně si přiznat, že taková situace se může kdykoli zopakovat,“ dodal.