Hlavní obsah

Obchodní centra jsou v propadu, developeři je mění

Právo, Jindřich Ginter

Nábytek, realitní kanceláře, personální agentury, pojišťovny, banky, taneční studia, ordinace praktických lékařů. Možná už brzy se budou za těmito službami zákazníci vydávat i do obchodních center. Jak totiž vyplývá z aktuální analýzy trhu komerčních nemovitostí, vypracované mezinárodní poradenskou společností DTZ, lze očekávat rozšíření nabídky služeb v obchodních centrech.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Obchodů s módou bude ve velkých centrech ubývat.

Článek

Loni klesly některým obchodním galeriím obraty až o 30 % a snížila se i průměrná návštěvnost. Pokles tržeb v maloobchodu má zásadní vliv na provoz stávajících center, a to zejména těch, která se potýkala již před nástupem krize s nižší obsazeností.

Trh také začaly opouštět některé malé obchodní řetězce a firmy se zbavují nerentabilních obchodních jednotek i za cenu možných soudních sporů. Nájemci také vyvíjejí citelnější tlak na snížení nájemného či požadují při podpisu nájemní smlouvy příspěvek na vybavení jednotky.

Důvodem neúspěchu některých projektů bývá také nekvalitní složení nabídky nájemců. Ti – pokud nemají dostatečné finanční rezervy a promyšlený byznys plán – nemusejí ustát pomalejší rozběh centra a po počátečním neúspěchu projekt opouštějí.

„Právě doba rozjezdu obchodního centra je problematická pro řadu malých obchodních řetězců. Budoucí nájemci v nových projektech by s touto skutečností měli počítat dopředu a přizpůsobit tomu ekonomiku svého obchodu,“ radí maloobchodníkům Martin Kubík z DTZ.

Obchody s oděvy budou spíše mizet

Lze očekávat snížení podílu nájemců se módou a obuví, naopak se pravděpodobně zvýší podíl služeb a jiného sortimentu, který se dosud v nákupních centrech vyskytoval pouze ojediněle, například nábytek, kuchyňská studia, realitní kanceláře, personální agentury, pojišťovny, banky, prodejci automobilů a autodoplňků, taneční studia.

V úvahu připadá i možnost využití nákupních center k tzv. komunitním účelům a umožnit zde provoz např. úřadů práce, mateřských center.

Prostor začnou dostávat i místní obchodníci. Podle Lenky Vodrážkové z DTZ tyto firmy sice zpestří nabídky, ale nelze s nimi počítat se stabilním prvkem cash flow.

Developeři a majitelé obchodních center a také zákazníci, se musejí připravit na častější fluktuaci značek.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám