Zatímco loňské policejní údaje hovoří o meziročním poklesu dopravních nehod o polovinu, pojišťovny vykazují zcela jiná čísla. Rozpor spočívá v novele silničního zákona, kdy nyní se policie přivolává k nehodě se škodou vyšší než sto tisíc korun. Dříve šlo jen o poloviční limit.

Spočítejte si povinné ručení

Neustále vzrůstá počet škod, meziročně přibližně o více než pět procent, České pojišťovně, s dominantním pojistným kmenem přes dva milióny vozidel. Ta loni likvidovala přes čtvrt miliónu případů. „Auta a jejich komponenty jsou dokonalejší, možnosti medicíny se zvyšují, a to vše vytváří tlak na cenu likvidace nehod i na sazby,“ uvádí mluvčí Václav Bálek.

Přibližně stejné zvýšení pojistných událostí, na více než 160 tisíc, loni registrovala i dvojka na trhu, Kooperativa, která má 1,4 miliónu klientů. U ní k výraznějšímu nárůstu vyplaceného pojistného nedošlo. Mluvčí Milan Káňa to přičítá menší evidenci smrtelných úrazů, což podle něj může být i důsledek stále vyšších bezpečnostních standardů u nových vozidel.

Vyřiďte si havarijní pojištění on line

O 16 procent se meziročně zvýšil nárůst hlášených škod v povinném ručení  a o 27 procent u pojištění havarijního České podnikatelské pojišťovny. Jak dodala  mluvčí Renata Svobodová, odpovídá to současně celkovému navýšení jejího pojistného kmene. Pojišťovna totiž také loni potvrdila třetí pozici trhu téměř sto tisíci novými pojistkami na nynějších 925 tisíc.

Zařiďte si povinné ručení teď hned

Generali za loňský rok oznámili řidiči přes 50 tisíc pojistných událostí. „Počty u nás evidovaných škod jsou v posledních letech přibližně srovnatelné, což je i důsledek nárůstu počtu pojištěných vozidel, ale poměrně razantně roste jejich výše,“ uvedl mluvčí Jiří Cívka. A dodává zajímavá čísla. V roce 2009 se pojišťovna ve výši škod přiblížila hranici 1,5 miliardy korun, tedy za poslední dva roky se jedná o 36procentní navýšení.

„Škody v obou segmentech, tedy v povinném ručení a havarijním pojištění, zaznamenaly v cenách   podstatné zvýšení,“ informuje mluvčí Uniqa Eva Svobodová. „Pokud ho očistíme o meziroční nárůst kmene klientů, i tak nám vychází navýšení až o deset procent.“ Její kmen povinného ručení ročně roste o 20 procent.

ČSOB Pojišťovna, jejíž kmen už přesáhl 350 tisíc klientů,  eviduje z loňska celkově 37 tisíc škodních událostí. “Toto číslo nemusí být konečné,“ upozorňuje mluvčí Tomáš Hejda. „Ještě se mohou objevit dohlášené nehody z přelomu roku.“