Cílem kampaně pod vedením španělského předsednictví je "zvýšit povědomí o příčinách a důsledcích chudoby v Evropě" a mobilizovat klíčové partnery. Každá z členských zemí má připravit svůj vlastní program, součástí komunikační kampaně má být dále novinářská soutěž, umělecká iniciativa a „dva týdny pozornosti“ v květnu a říjnu. Na to Brusel vyčlenil sedmnáct miliónů eur.

Každý šestý Evropan, tedy zhruba 80 miliónů lidí v celé EU, žije pod hranicí chudoby. Většina států se to snaží řešit na národní úrovni, ale tři čtvrtiny Evropanu očekávají angažovanost od Unie. Uvedl to eurokomisař Vladimír Špidla při příležitosti zahájení španělského předsednictví.

Kampaň Brusel nazval „Skoncujme s chudobou teď hned.“ Tak hned to ale zase nejspíše nebude. Národní rozpočty jednotlivých zemí jsou napnuté, respektive bojují se schodky, důsledky krize zhoršily celkovou ekonomiku.

Skoncování s chudobou v EU si přitom vyžádá obrovské výdaje, neboť chudobu považuje většina Evropanů za značně rozšířenou. Více než 70 % obyvatel EU si podle Eurobarometru myslí, že chudoba je v jejich zemi velmi rozšířená a téměř 90 % si přeje, aby vláda začala tento problém ihned řešit.