Příklad: hračka, plastový autobus se dvěma postavičkami a zastávkou, se před Vánoci ve velkém hračkářství v obchodním centru v Praze v Letňanech prodával za 699 korun. Ve středu byl k mání už za 399 korun.

Jak je možná tak výrazná sleva?

„Původní cena 699 je v poměru k nákupní ceně prostě obrovsky nadsazená; počítá se s tím, že tahle hračka je od světové značky a rodiče před Vánoci na peníze moc nehledí, když jde o děti. Zkrátka teď je z čeho slevovat a pořád na tom obchod slušně vydělá,“ připustil jeden z prodavačů v neformálním rozhovoru. Velký obchodní řetězec sídlící ve stejném centru přitom stejnou hračku stále prodával za 699 korun.

Obchody na slevě obvykle neprodělají

Takže jedním z triků, používaných především velkými řetězci, jak vytvořit například až 75 % povánoční slevu je, že na především spotřební zboží a textil si obchod před Vánoci přirazí nikoliv 40 - 100% marži, jak bývá obvyklé, ale proti ceně od velkododavatele zvedne cenu na pultu i o 200 %. Pak se zlevňuje o šálivá procenta snadno.

Pár plastových výlisků za stovky korun

Je to patrné i v částech obchodů označovaných nyní jako výprodej. Opět jako příklad hračky. Plastové sady dětských nářadí se před Vánoci prodávaly za neuvěřitelných tisíc korun, přičemž se jedná de facto jen o pár kusů plastových výlisků, které na objednávku obchodních řetězců v miliónových sériích chrlí za zlomek výsledné prodejní ceny Čína. Nyní ty samé sady pořídíte za 400 - 500 korun; tedy stále zde stále zůstává prostor pro rozhodně více než 50 % marži pro obchodní řetězec, nepočítaje dovozce.

Dalším trikem, jak v lednu přilákat do obchodů povánočně vyčerpané zákazníky je to, že se ve výloze píše „až 50 - 75 % slevy.“ Serióznější marketingoví manažeři ještě alespoň na reklamní cedule uvedou „...na vybrané zboží.“

„Kouzlo je v onom slůvku až,“ vysvětlila nám prodavačka se značkovou módou v dalším pražském obchodím centru. Zkrátka vysokou slevu dáte na dva tři druhy zboží, ale na ostatní nikoliv. Zákazník už ale do obchodu pod vlivem až 75% slev vejde a podprahově má pocit, že nakoupí výjimečně výhodně. Je to ale jen fabulace.

„Marže bývají v buticích tak vysoké, že i když zlevníte o 75 %, stále vám zůstává zisk. Kromě toho hlavní je celkový obrat, takže když dáte nějakou mikinu nebo tričko o něco levněji, bohatě vám to vyrovná marže z nových kolekcí,“ dodala prodavačka.

Třeba butik v Letňanech nabízel dámský svetřík za 500 korun, před Vánoci ho zdražil na 800 a teď ho opět prodává za původních 500 korun, jenže si k tomu připíše cedule „až 50% slevy...“