Hlavní obsah

Obchody vydělávají i při gigantických slevách

Právo, Jindřich Ginter, Monika Ginterová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Obrovské povánoční slevy ve stovkách obchodů jsou často jen výsledkem mistrné fabulace ze strany marketingových manažerů. Týká se to především velkých obchodní center. Vyplývá to ze sondy Práva přímo mezi prodávajícími.

Článek

Příklad: hračka, plastový autobus se dvěma postavičkami a zastávkou, se před Vánoci ve velkém hračkářství v obchodním centru v Praze v Letňanech prodával za 699 korun. Ve středu byl k mání už za 399 korun.

Jak je možná tak výrazná sleva?

„Původní cena 699 je v poměru k nákupní ceně prostě obrovsky nadsazená; počítá se s tím, že tahle hračka je od světové značky a rodiče před Vánoci na peníze moc nehledí, když jde o děti. Zkrátka teď je z čeho slevovat a pořád na tom obchod slušně vydělá,“ připustil jeden z prodavačů v neformálním rozhovoru. Velký obchodní řetězec sídlící ve stejném centru přitom stejnou hračku stále prodával za 699 korun.

Obchody na slevě obvykle neprodělají

Takže jedním z triků, používaných především velkými řetězci, jak vytvořit například až 75 % povánoční slevu je, že na především spotřební zboží a textil si obchod před Vánoci přirazí nikoliv 40 - 100% marži, jak bývá obvyklé, ale proti ceně od velkododavatele zvedne cenu na pultu i o 200 %. Pak se zlevňuje o šálivá procenta snadno.

Pár plastových výlisků za stovky korun

Je to patrné i v částech obchodů označovaných nyní jako výprodej. Opět jako příklad hračky. Plastové sady dětských nářadí se před Vánoci prodávaly za neuvěřitelných tisíc korun, přičemž se jedná de facto jen o pár kusů plastových výlisků, které na objednávku obchodních řetězců v miliónových sériích chrlí za zlomek výsledné prodejní ceny Čína. Nyní ty samé sady pořídíte za 400 - 500 korun; tedy stále zde stále zůstává prostor pro rozhodně více než 50 % marži pro obchodní řetězec, nepočítaje dovozce.

Dalším trikem, jak v lednu přilákat do obchodů povánočně vyčerpané zákazníky je to, že se ve výloze píše „až 50 - 75 % slevy.“ Serióznější marketingoví manažeři ještě alespoň na reklamní cedule uvedou „...na vybrané zboží.“

„Kouzlo je v onom slůvku až,“ vysvětlila nám prodavačka se značkovou módou v dalším pražském obchodím centru. Zkrátka vysokou slevu dáte na dva tři druhy zboží, ale na ostatní nikoliv. Zákazník už ale do obchodu pod vlivem až 75% slev vejde a podprahově má pocit, že nakoupí výjimečně výhodně. Je to ale jen fabulace.

„Marže bývají v buticích tak vysoké, že i když zlevníte o 75 %, stále vám zůstává zisk. Kromě toho hlavní je celkový obrat, takže když dáte nějakou mikinu nebo tričko o něco levněji, bohatě vám to vyrovná marže z nových kolekcí,“ dodala prodavačka.

Třeba butik v Letňanech nabízel dámský svetřík za 500 korun, před Vánoci ho zdražil na 800 a teď ho opět prodává za původních 500 korun, jenže si k tomu připíše cedule „až 50% slevy...“

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám