Hlavní obsah

Zpožďuje se třináct procent vlaků

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Bez zpoždění letos jelo pouze 87 procent osobních vlaků, které České dráhy (ČD) vypravily. Osm procent se jich zpozdilo o více než patnáct minut. Kraje, jež si u ČD objednávají dopravní obslužnost, se s takovým stavem nehodlají smířit.

Článek

Liberecký kraj uložil letos v létě Českým drahám pokutu 4,35 miliónu korun a Olomoucký od nich teď požaduje dokonce 5,5 miliónu Kč. Kraj Vysočina zase oznámil, že chce klauzuli o možnosti pokut za zpoždění vlaků dostat do nové smlouvy s ČD na příští rok.

"Sankce by se měly týkat jen zpoždění, které skutečně zaviní ČD," sdělil v úterý ČTK náměstek hejtmana Vysočiny Václav Kodet.

Dráhy většinu zpoždění zdůvodňují výlukami na tratích a technickým stavem svého vozového parku. "Ten je často na hranici životnosti," přiznává náměstek generálního ředitele ČD Jiří Kolář.

Bazala náměstka potrestá

V příštím roce by kraje měly Českým drahám za regionální vlakové spoje zaplatit celkem 4,7 miliardy korun. Je tedy logické, že za tolik peněz žádají spolehlivější služby. Přimět dráhy k úpravě smluv ovšem nebude jednoduché. Vždyť generální ředitel ČD Josef Bazala oznámil, že Koláře za nevýhodnou smlouvu s Olomouckým krajem potrestá.

Na otázku Práva, jestli Koláře odvolá z funkce náměstka, Bazala odpověděl: "To ne, ale potrestán skutečně bude. Nechal jsem prověřit všechny smlouvy uzavřené s kraji a tak nepodařená je jenom jedna."

České dráhy se budou snažit Olomoucký kraj přesvědčit, aby pokutu podstatně snížil. "Sankci se nevyhneme, ale měla by být do 1,5 miliónu korun," prohlásil Bazala v minulém týdnu na Kulatém stole Žofínského fóra, věnovaném železniční dopravě.

Čeká se na zákon o veřejné dopravě

Jasná pravidla pro zajišťování základní dopravní obslužnosti přinese až chystaný zákon o veřejné dopravě, jehož věcný záměr vypracovalo ministerstvo dopravy, ale musí do něj ještě zapracovat nové nařízení EU.

Jestliže pak návrh schválí vláda i parlament a podepíše prezident, nabude zákon o veřejné dopravě účinnosti od 1. ledna 2009. České dráhy si od něj slibují, že jim bude konečně hrazena celá ztráta z plnění závazku veřejné služby a vyplácen i přiměřený zisk, jak je to obvyklé v autobusové dopravě. Očekávají také, že smlouvy s kraji budou už v roce 2009 uzavírat na výrazně delší dobu než jeden rok.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám