Hlavní obsah

Zákazníci aerolinek získají větší práva, v nesnázích budou moct ke konkurenci

Novinky,
Brusel
Aktualizováno

Evropská komise zveřejnila nová pravidla pro leteckou přepravu, která zlepší postavení cestujících v krizových situacích. Jasně upravují, kdy mají a kdy nemají právo na odškodnění. V případě zpoždění delšího dvanácti hodin například cestující budou moci využít konkurenční leteckou společnost, uvedla BBC

Foto: Reuters

Mrak prachu a popela vyvržený islandskou sopkou v roce 2010 ochromil leteckou dopravu nad Evropou.

Článek

„Je velmi důležité, aby práva pasažérů nebyla jen na papíře,“ řekl eurokomisař pro dopravu Siim Kallas. „Víme, že hlavní prioritou cestujících v nesnázích je dostat se domů. Soustřeďujeme se proto na informace, péči a efektivní nalezení náhradní trasy,“ dodal.

Na odškodnění nebudou mít cestující nárok v případě přírodních katastrof nebo stávek letových dispečerů. V případě poruchy letadla ale nárok mají.

Evropská komise se takto snaží reagovat na problémy, které vznikly v roce 2010, když prach a popel z islandské sopky ochromil leteckou přepravu, i na další problémy v houstnoucí letecké dopravě.

Aerolinky původně odmítaly hradit cestujícím náklady, které jim zrušení spojů způsobilo, ale evropské úřady je k tomu dotlačily. Společnost Ryanair například prohrála soudní spor a musela odškodnit cestující, která čekala sedm dní na další let na trase Faro - Dublin. Za hotel a stravování utratila 1130 eur. [celá zpráva]

Evropská komise také požaduje rychlejší prošetřování a řešení stížností cestujících na aerolinky i rychlejší vyplácení odškodného. Jak ale řekl Kallas, odškodné je až druhou nejlepší variantou: „Nejlepší je, aby se cestující dostali do požadovaného místa.“

Tvrdší pravidla

Odškodné se bude vyplácet v případě zpoždění delšího než pět hodin u letů do vzdálenosti 3500 km, zatímco nyní je to už při překročení tří hodin. V případě letů do 6000 km je to devět hodin a v případě delších cest 12 hodin.

V případě nutnosti budou aerolinky muset zajistit cestujícím na své náklady nocleh. V případě delšího než dvanáctihodinového čekání pak budou mít letecké společnosti povinnost zajistit pro svého pasažéra letenku u konkurence.

O zpoždění musejí být cestující informováni do třiceti minut po plánovaném startu.

Nově bude také platit, že pokud letadlo nevzlétne do hodiny poté, co do něj nastoupí všichni cestující, mají pasažéři právo vystoupit. Aerolinky musejí v těchto případech také otevřít záchody a spustit klimatizaci.

Pokud stroj nevzlétne do dvou hodin, musejí letecké společnosti poskytnout cestujícím občerstvení a pití.

Nová úprava má platit od roku 2014.

Reklama

Výběr článků

Načítám