Hlavní obsah

Z rozestavěné dálnice D8 po třech letech začali odvážet sesutou zeminu

Právo, Karel Otcovský

Zeminu z rozestavěné dálnice D8 přes České středohoří začali v úterý odstraňovat stavbaři. Už dokončenou vozovku zasypal před necelými třemi roky sesuv nestabilního svahu nad Litochovicemi nad Labem na Litoměřicku.

Foto: Aleš Pelikán, Právo

Budovaný úsek dálnice D8, na který se sesunul svah.

Článek

Odvoz asi 100 tisíc krychlových metrů zeminy nákladními vozy potrvá zhruba dva měsíce.

„Nejpozději do konce června bude hlína pryč,“ řekl novinářům mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.

Škody teprve zjistí

„Zda zasažené těleso dálnice budeme opravovat, nebo ho budeme budovat znovu, to zjistíme až z diagnostiky po odstranění masy sesuvu,“ dodal.

S určitým poškozením stavaři počítají. „Případná oprava vozovky je zahrnuta do harmonogramu, na plánované zprovoznění D8 by tudíž neměla mít vliv,“ zdůraznil František Zuckerstein z ŘSD.

V první etapě sanace svahu, který zčásti stavbu zasypal, odtěžili stavaři asi osmdesát tisíc krychlových metrů zeminy pod lomem.

„Hlína ležela v nestabilním podloží ve velkém sklonu a svou vahou zatěžovala spodní část sesutého svahu. Po odtěžení se místo zakotvilo a zapilotovalo. Vznikl také odvodňovací systém tak, aby srážkové nebo spodní vody neohrožovaly stabilitu svahu,“ přiblížil Rýdl dosavadní postup prací.

Dělníci intenzivně pracují i na dalších částech posledního úseku D8, která spojí Prahu s Ústím nad Labem, potažmo s německými Drážďany. Z šestnáctikilometrového úseku dálnice přes České středohoří již jezdí řidiči po čtyřech kilometrech za Lovosicemi.

Součástí stavby jsou dva tunely, most přes Opárenské údolí, most mezi tunely či mimoúrovňová křižovatka u Řehlovic, která navazuje na už zprovozněnou část dálnice. Stavba se podle Zuckersteina propojí v jeden celek zhruba v srpnu.

Na vánoční trhy do Drážďan po D8

Celý úsek mezi Bílinkou na Litoměřicku a Řehlovicemi na Ústecku by měl být dokončen letos v prosinci. „Na vánoční trhy do Drážďan pojedou čeští návštěvníci již po D8,“ je přesvědčený Rýdl.

V celém území sesuvu pokračuje geotechnický průzkum a monitoring, který by mohl ukázat na případnou dílčí nestabilitu v území. Sledovat pohyby v lokalitě budou odborníci i v prvních letech provozu dálnice.

Kromě rozestavěné dálnice zavalil utržený svah zhruba 200metrový úsek železniční trati mezi Teplicemi a Lovosicemi. Náklady na obnovu trati zatím nikdo nevyčíslil.

Hlína a kamení zavalily dálnici u Litochovic na Litoměřicku v červnu 2013. Na nevhodně vybranou trasu dálnice dlouhodobě upozorňovali ekologové ze sdružení Děti Země. Podle nich už v roce 2005, kdy se o budoucí dálnici jednalo, varovali geologové před rizikem půdních sesuvů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám