Hlavní obsah

Ve Vodochodech má být mezinárodní letiště

Právo, Jiří Novotný

Konsorcium Český letecký průmysl (ČLP) v pondělí oznámilo, že v případě vítězství v soutěži na koupi Aera Vodochody zachová v této zbrojovce výrobu a postaví zde letiště Prague Airport North pro nízkonákladové dopravce.

Článek

 "Výstavba letiště by měla začít již letos a první nízkonákladová společnost by mohla začít do Vodochod létat nejpozději do března 2008. Do tří let od otevření by mohl Prague Airport North odbavit až tři milióny pasažérů," uvedla ČLP v tiskové zprávě.

Celkem toto konsorcium, v němž jsou společnosti Omnipol a CA IB Corporate Finance, plánuje investovat do Aera a letiště přes sto miliónů eur (v přepočtu přes 2,8 miliardy korun). ČLP ujišťuje, že projekt vodochodského aeroportu má podporu také britské společnosti BAE Systems.

Konkurence pro Ruzyni

Záměr přeměnit své tovární letiště na mezinárodní schválilo vedení Aera již v roce 2004. Že by Vodochody mohly konkurovat letišti v Praze-Ruzyni, není proti mysli ani ministerstvu dopravy. To se vyjádřilo, že podporuje dynamický rozvoj civilního letectví a letištní infrastruktury na území ČR.

Letiště Aera má v současné době status neveřejného mezinárodního aeroportu. Změnu jeho statusu na letiště veřejné musí schválit Úřad pro civilní letectví. Nejdříve však bude nutné dostát řadě podmínek. Provozovatel musí zejména garantovat pravidelnou provozní dobu a že bude přijímat na letišti v mezích své technické způsobilosti všechna letadla.

 "Naše konsorcium si je plně vědomo strategického významu dnešního letiště Aera pro ministerstvo obrany. Jakékoli kroky, které budou podniknuty v projektu výstavby Prague Airport North, budeme proto konzultovat a koordinovat s tímto ministerstvem," ujišťuje ČLP.

Předností Vodochod je, že jsou v blízkosti dálnice D 8, po níž by se cestující dostali na okraj hlavního města za pár minut. Je zde i železniční vlečka, takže s dopravou z letiště by neměly být problémy. 

Stát prodává celý svůj téměř stoprocentní podíl v Aeru. Nový vlastník však bude muset převzít i dluhy tohoto podniku, které dosahují téměř deseti miliard korun.

V dubnu konečné cenové nabídky

O koupi Aera, které se po vynuceném odchodu amerického Boeingu vrátilo v roce 2004 do vlastnictví českého státu, je devět uchazečů. Vedle ČLP se soutěže účastní konsorcium PPF a J, konsorcium Benson RPG, HTC holding, konsorcium TavZeveta, Slovácké strojírny, Aero Kilcullen Consortium, Eco-Investment a Oakfield, za nímž stojí finanční skupina Penta. 

Uchazeči koncem ledna podali předběžné nabídky. Ty se vyhodnocují a v dubnu by vybraní zájemci měli předložit konečné nabídky.

Reklama

Související témata:

Související články

Vláda rozhodne, zda znovu prodá Aero Vodochody

Aero Vodochody by se mohlo dočkat nového majitele. Vláda ve středu bude rozhodovat, zda 100 procent firmy prodá ve výběrovém řízení, jak navrhuje ministerstvo...

Aero bude pro Airbus montovat části letadel

Bývalé partnerství vodochodské firmy Aero s americkou firmou Boeing paradoxně vystřídala spolupráce s největším konkurentem americké firmy, společností Airbus....

Výběr článků

Načítám