Hlavní obsah

Ťok překvapil, mýtný systém má podle něj dál využívat brány

Právo, Jiří Novotný

V chystaném výběrovém řízení na nového provozovatele mýtného nepůjde podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) zatratit dosavadní mikrovlnný systém s branami. Stát by to vyšlo příliš draho a hrozily by mu sankce.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Ilustrační foto

Článek

„Na zasedání řídicího výboru pro přípravu zadávací dokumentace k tendru na mýto jsme 3. června jeho členy seznámili se složitou právní situací. Ta by mohla nastat, kdyby se po roce 2016, kdy skončí smlouva s firmou Kapsch, nevyužily mýtné brány. Přišli jsme proto s vhodnou alternativou, která by riziku mohla zabránit,“ řekl Právu Ťok.

Na dotaz, o jakou alternativu konkrétně jde, ministr odpověděl, že je předčasné ji zveřejnit, protože se o ní ještě bude debatovat.

Důvodem prý tajný dodatek ke smlouvě

Členy řídicího výboru, v němž jsou s výjimkou Úsvitu zastoupeny všechny parlamentní strany, Ťokova změna postoje zaskočila. Dosud totiž jednoznačně prosazoval technologicky neutrální soutěž.

Teprve ta měla rozhodnout, zda po 31. prosinci 2016, kdy skončí smlouva s Kapschem, bude v Česku mikrovlnný, satelitní či smíšený mýtný systém.

„Z jednání řídicího výboru jsem byl omluven. Pokud Ťok skutečně takto obrátil, je to pro mne naprosto nepochopitelné. Jsem ale přesvědčen, že mu to ve vládě neprojde. Ta přece Ťokovi uložila, aby tendr byl technologicky neutrální, což považuji za dobré řešení. Budu se zasazovat o to, aby tomu tak skutečně bylo,“ řekl Právu předseda poslaneckého klubu ODS a bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Ministr dopravy Dan Ťok

O změně postoje Ťoka informovala jako první MF Dnes. Podle ní Ťok řídicímu výboru sdělil, že na jeho ministerstvu našli nový tajný dodatek k mýtné smlouvě s Kapschem, jenž dává této firmě právo stavět mýtné brány na všech nových dálnicích, které dostanou stavební povolení do konce roku 2017. „Tento dodatek ale není nic nového, ví se o něm už léta,“ konstatoval Stanjura, podle nějž by to vypsání technologicky neutrální soutěže bránit nemělo.

Základní parametry zadávací dokumentace k tendru má Ťok za úkol předložit vládě do 31. července a bezprostředně poté chce soutěž vypsat.

Že z hlediska podmínek výběrového řízení není ještě nic definitivní, potvrdil Právu další z členů řídicího výboru, poslanec ČSSD Jan Birke: „Ťokův obrat je po tak dlouhé době, kdy se o tendru jedná, překvapující. Rozhodnuto ale zdaleka není. Znovu o podobě tendru budeme debatovat koncem června na příštím zasedání výboru,“ uvedl Birke.

Na 45 kilometrech bez dálniční známky

Nyní Ťok zaslal vládě ke schválení návrh, aby se čtyři úseky dálnic a rychlostních komunikací vyňaly od 1. ledna 2016 z časového zpoplatnění.

„Důvodem je fakt, že motoristé platí za dálnici i tam, kde po ní jedou jenom krátký úsek a nemohou se jí vyhnout, pokud chtějí pokračovat ve své trase po silnici první třídy,“ vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Konkrétně se jedná o úseky dálnice D 1 Kývalka–Brno a Brno–Holubice, dálnici D 3 mezi Meznem a Čekanicemi, úsek Jesenice–Cheb na rychlostní silnici R 6 a Bezděčín–Mladá Boleslav na R 10. „Celkem jde o 45 kilometrů, po nichž osobní auta budou moci v příštím roce jezdit i bez dálničního kupónu. Pro nákladní vozidla a autobusy však o žádných výjimkách neuvažujeme,“ informoval Neusar.

Reklama

Výběr článků

Načítám