Hlavní obsah
Lokomotivy řady 380 Škoda Transportation označuje od roku 2013 109E Emil Zátopek Foto: Škoda Transportation

Ťok: Miliardový doplatek za pozdě dodané lokomotivy by zdražil jízdné ČD

Pokud by České dráhy musely zaplatit zhruba 1,2 miliardy korun společnosti Škoda Transportation za pozdě dodané lokomotivy, mohlo by to podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) zvednout ceny jízdného. Situaci chce proto řešit na koaliční radě, uvedl ve středu ministr v tiskové zprávě.

Lokomotivy řady 380 Škoda Transportation označuje od roku 2013 109E Emil Zátopek Foto: Škoda Transportation
Ťok: Miliardový doplatek za pozdě dodané lokomotivy by zdražil jízdné ČD

České dráhy proti prohrané arbitráži se Škodou Transportation podaly žalobu k soudu. Ministr železničního dopravce vyzval, aby do rozhodnutí soudu nic neplatil. Rozhodnutí arbitrů je podle Ťoka skandální a protiprávné, postup Škody Transportation označil za nemravný. [celá zpráva]

„Stát má být potrestán za to, že Škoda Transportation dodala vlaky pozdě, draze a dosud bez povolení jezdit v Německu. Toto je situace, kdy dochází v přímém přenosu k tunelování Českých drah, a já jsem tady od toho, abych v této věci nemlčel," uvedl ministr.

Škoda Transportation podle něj má dostat peníze navzdory tomu, že lokomotivy dopravci dodala s pětiletým zpožděním. Sporný je podle ministra požadavek na doplacení inflačního navýšení, který nebyl zakotvený ve smlouvě.

Pokuta za pozdní dodání nepadla

Rozhodnutí arbitráže na Twitteru kritizoval i ministr financí Andrej Babiš (ANO).

ČD mají doplatit za 20 lokomotiv 468 miliónů korun jako doplatky ke kupní ceně a dalších 760 miliónů korun má následně dopravce zaplatit jako inflační navýšení.

„Podle našeho názoru je rozhodčí nález právně vadný. Škoda Transportation dodala lokomotivy s více než pětiletým zpožděním a stále se vyjednává s DB Netz o tom, aby mohly jezdit na německém území. Ani po jedenácti letech od podpisu smlouvy tak nelze lokomotivy plně využívat v Německu,“ řekl generální ředitel ČD Pavel Krtek.

Rozhodce viní z podjatosti

Dráhy i ministerstvo vytýkají arbitrům, že neuznali smluvní pokuty za pozdní dodání vlaků. Arbitři rovněž zamítli připomínku ČD, které upozorňovaly na podjatost jednoho z rozhodců.

„Rozhodce Mgr. Milan Polák může být podjatý, protože je pracovníkem skupiny Ernst & Young, která vypracovávala pro Škodu Transportation znalecké posudky. Škodu Transportation zastupovala u Rozhodčího soudu při HK ČR a AK ČR ve sporu s ČD advokátní kancelář, jejíž zástupce je současně místopředsedou rozhodčího soudu,” uvedly ve středu v tiskové zprávě dráhy.

Dohodneme splátky, navrhuje šéf Škody

Ťok při komentování sporu neuvedl důvod zpoždění dodávek objednaných lokomotiv. Tím byly změny technických norem z roku 2008, řekl ve středu generální ředitel tuzemského výrobce Tomáš Ignačák.

Ťoka Ignačák kontaktoval prostřednictvím SMS v úterý s nabídkou setkání. Údajně chtěl dojednat s Českými drahami možnost rozložení plateb na delší dobu. Zároveň zopakoval, že kdyby ČD využily nabídku na smír z loňského roku, vyšlo by to firmu levněji o zhruba 700 miliónů korun.

ČD si u Škody Transportation objednaly 20 třísystémových lokomotiv řady 380 za zhruba 2,5 miliardy korun. Lokomotivy měl železniční dopravce převzít v roce 2009, první stroje ale dostal až v roce 2013. Lokomotivy měly dlouhodobé problémy se získáním povolení pro provoz v zahraničí, stále nemohou jezdit například na tratích do Německa. Od prosince přitom s nimi ČD počítají pro vlaky mezi Prahou a Hamburkem.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků