Hlavní obsah

Strojírenská tradice ještě z Rakouska-Uherska ve Velenicích končí

Právo, Vladimír Vácha

Bezmála stopadesátiletá strojírenská tradice výroby lokomotiv a později železničních vagónů v Českých Velenicích je zřejmě u konce. Ve firmě, která v poslední době několikrát měnila jméno, zůstala už jen asi desítka zaměstnanců. Ti vyklízejí a čistí areál, v němž Legios Loco, a. s., a Heavy Machinery Services, a. s., podnikaly.

Foto: Tomáš Reiner, Novinky

Ilustrační snímek

Článek

Legios vstoupil do Velenic v roce 2012 a zamýšlel pokračovat v tradici firmy, která vyráběla i opravovala kolejová vozidla a vznikla už za Rakouska-Uherska v roce 1879.

V době největší slávy zaměstnávala kolem tisícovky zaměstnanců. První úpadek nastal koncem sedmdesátých let, kdy zde skončily opravy parních lokomotiv a závod se převážně soustředil na údržbu a generální opravy osobních vozů.

Změnu k lepšímu nepřinesla ani devadesátá léta, kdy po ŽOS CZ, a. s., převzala výrobu firma PMV, která rovněž zkrachovala a tradici se nepodařilo zachránit ani společnostem Legios Loco a Heavy Machinery Services.

„Soudit se nemělo smysl”

Ty, jak potvrdil bývalý předseda odborů Jaroslav Fiala, do konce května propustily téměř všechny ze zbývající stovky zaměstnanců.

„Vedení se k nám příliš vstřícně nezachovalo. V případě úpadku měli zaměstnanci dostat jako odstupné celkem pět platů. To se bohužel nestalo. Většina obdržela dva a nějaké drobnější benefity. Soudit se ale nemělo cenu, neboť šance na krachující společnosti peníze vysoudit by byla podle právníků téměř nulová,“ trpce dodal Fiala.

Právo se pokusilo kontaktovat i vedení společnosti Legios Loco, ale spojovatelka nabídla pouze anonymní kontakt prostřednictví e-mailu bez konkrétního jména.

Nezaměstnaní mají šanci

Zklamaný je postupem firmy i starosta Českých Velenic Jaromír Slíva (ČSSD).

„Mrzí mě, že nikdo z vedení společnosti nebyl schopen radnici oslovit a o problémech, které jí vznikají a odrazí se i ve městě, říci. Dozvěděli jsme se to jen náhodou a neoficiálně. Samozřejmě že stovka lidí bez práce je na Velenice poměrně hodně,“ konstatoval Slíva. Určitou šanci ale pro nezaměstnané ve Velenicích a okolí přece jen vidí.

„Jednáme intenzivně s firmou Magna, která úspěšně podniká řadu let v hospodářském parku a vyrábí součásti pro automobilový průmysl. Podporu nám slíbilo i ministerstvo průmyslu a obchodu a při jednáních chce pomoci také poslanec Vítězslav Jandák (ČSSD).

Pokud se povede vyřešit přípojku vysokého napětí 110 kV do areálu, jejíž realizaci brzdí nejasnosti v územním plánu Suchdola nad Lužnicí, chce Magna rozšířit dál produkci, což by přineslo práci minimálně pěti desítkám lidí jen v jejích provozech,“ věří v pozitivní obrat starosta.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám