Článek
Legios vstoupil do Velenic v roce 2012 a zamýšlel pokračovat v tradici firmy, která vyráběla i opravovala kolejová vozidla a vznikla už za Rakouska-Uherska v roce 1879.
V době největší slávy zaměstnávala kolem tisícovky zaměstnanců. První úpadek nastal koncem sedmdesátých let, kdy zde skončily opravy parních lokomotiv a závod se převážně soustředil na údržbu a generální opravy osobních vozů.
Změnu k lepšímu nepřinesla ani devadesátá léta, kdy po ŽOS CZ, a. s., převzala výrobu firma PMV, která rovněž zkrachovala a tradici se nepodařilo zachránit ani společnostem Legios Loco a Heavy Machinery Services.
„Soudit se nemělo smysl”
Ty, jak potvrdil bývalý předseda odborů Jaroslav Fiala, do konce května propustily téměř všechny ze zbývající stovky zaměstnanců.
„Vedení se k nám příliš vstřícně nezachovalo. V případě úpadku měli zaměstnanci dostat jako odstupné celkem pět platů. To se bohužel nestalo. Většina obdržela dva a nějaké drobnější benefity. Soudit se ale nemělo cenu, neboť šance na krachující společnosti peníze vysoudit by byla podle právníků téměř nulová,“ trpce dodal Fiala.
Právo se pokusilo kontaktovat i vedení společnosti Legios Loco, ale spojovatelka nabídla pouze anonymní kontakt prostřednictví e-mailu bez konkrétního jména.
Nezaměstnaní mají šanci
Zklamaný je postupem firmy i starosta Českých Velenic Jaromír Slíva (ČSSD).
„Mrzí mě, že nikdo z vedení společnosti nebyl schopen radnici oslovit a o problémech, které jí vznikají a odrazí se i ve městě, říci. Dozvěděli jsme se to jen náhodou a neoficiálně. Samozřejmě že stovka lidí bez práce je na Velenice poměrně hodně,“ konstatoval Slíva. Určitou šanci ale pro nezaměstnané ve Velenicích a okolí přece jen vidí.
„Jednáme intenzivně s firmou Magna, která úspěšně podniká řadu let v hospodářském parku a vyrábí součásti pro automobilový průmysl. Podporu nám slíbilo i ministerstvo průmyslu a obchodu a při jednáních chce pomoci také poslanec Vítězslav Jandák (ČSSD).
Pokud se povede vyřešit přípojku vysokého napětí 110 kV do areálu, jejíž realizaci brzdí nejasnosti v územním plánu Suchdola nad Lužnicí, chce Magna rozšířit dál produkci, což by přineslo práci minimálně pěti desítkám lidí jen v jejích provozech,“ věří v pozitivní obrat starosta.