Hlavní obsah

Šmejdi se nově vydávají za spotřebitelského ombudsmana, tvrdí ČOI

Někteří pořadatelé předváděcích akcí přišli po změně legislativy na začátku roku s novými triky. Nově se vydávají za spotřebitelského ombudsmana nebo zástupce společnosti, která seniorům pomůže vymoci jejich spotřebitelská práva. V tiskové zprávě to ve středu uvedla Česká obchodní inspekce.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Prodejci, pro něž se vžil název šmejdi, telefonicky vyzývají seniory k dalšímu setkání pod příslibem, že jim z dotací Evropské unie vrátí přeplatky za předražené zboží.

Podmínkou vrácení části peněz za předražené zboží je koupě karty v hodnotě až 25 tisíc korun, na kterou údajně spotřebitel někdy v budoucnu může získat hodnotný zájezd, uvedla ČOI.

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

Snaží se dostat do soukromí

Prodejci se podle zjištění inspekce také schovávají za známé společnosti, kradou cizí identitu či pořádají "poradenské přednášky" u spotřebitelů doma.

Jedním ze způsobů, kterým se snaží pořadatelé předváděcích akcí dostat do soukromí spotřebitelů a současně se vyhnout kontrole ČOI, je "výhra s poradenstvím".

Na začátku je telefonát z pořádající firmy. Aby "výhru" spotřebitel získal, musí uvést jméno, adresu i kontakt, přizvat svého partnera, případně sehnat další lidi a s nimi se zúčastnit hodinové "poradenské přednášky", kterou má uspořádat u sebe doma.

Riziko pro spotřebitele je podle inspekce v tom, že taková prodejní akce nemusí být ČOI hlášena. Spotřebitel také může zjistit, že není možné od smlouvy odstoupit, protože na adresách ve smlouvě uvedených společnost nesídlí a pro poštu je adresát neznámý.

Nová pravidla prodejci nedodržují

Společnosti pořádající předváděcí prodejní akce musí od ledna inspekci předem hlásit místo a datum konání akcí a musí také uvést, jaké zboží na nich budou nabízet.

"Tyto povinnosti však nejsou prodávajícími dodržovány nebo jsou obcházeny. Inspektoři ČOI zjišťují, že společnosti ohlašovací povinnost o konaných akcích neplní, na pozvánkách neuvádějí, co budou prodávat, lákají účastníky na dárky fiktivních sponzorů. Slibují spotřebitelům výhodné nákupy, ochutnávky výrobků z nabídky nově otevíraných obchodů (samozřejmě bez vědomí jejich majitelů)," uvedl mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám