Hlavní obsah

Škoda Auto o kompenzacích za problém s diesely zatím nerozhodla

Právo, Radek Plavecký

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dopad aféry s některými „cinknutými” dieselovými motory koncernu Volkswagen (VW) na mladoboleslavskou Škodu Auto dosud není vyčíslený. Automobilka také zatím nerozhodla, jak bude postupovat v případných kompenzacích motoristům. Zaznělo to při středeční návštěvě ministra průmyslu Jana Mládka (ČSSD) ve škodovce.

Foto: Wolfgang Rattay, Reuters

Naftový motor vozu Škoda Yeti

Článek

„Konkrétní dopady nejsou spočítané ani v koncernu VW, takže ani Škoda Auto neví, kolik to bude stát,“ řekl Mládek po rozhovoru s vedením firmy.

Postup české automobilky se bude odvíjet od toho, jaké řešení zvolí mateřský koncern. V USA přitom VW slíbil kompenzaci ve výši až jeden tisíc dolarů. [celá zpráva]

„Tady bude podobný postup jako v Německu. V USA je zcela odlišný právní systém. Když tam něco vysoudí jeden člověk, platí to i pro ostatní, ale tady to takhle není,“ uvedl Mládek.

V Německu počítá koncern VW se svoláním dotčených 2,4 miliónu aut do servisu na úpravu softwaru. Vedení Škoda Auto potvrdilo, že i tady se počítá se svoláním aut a případně s nějakými kompenzacemi pro majitele vozů s pozměněným softwarem, který  vykazoval nižší emise škodlivin.

„Ve spolupráci s úřady pracujeme na technických řešeních a dotčené vozy svoláme do servisu. Finální rozhodnutí ohledně připravované servisní akce pro značku Škoda zatím nepadlo,“ potvrdil mluvčí Škoda Auto Jozef Baláž. Stejně tak zatím není rozhodnuto o případných kompenzacích pro majitele vozů.

Jak Volkswagen podváděl

Speciální software ve vozech poznal, kdy je vůz testován na emise. V tu chvíli spustil systém, který emise při testování snižuje, uvedly americké úřady. Podle zatím nepotvrzených informací, které se objevují hlavně na specializovaných automobilových webech, mohl program využít následující indikátory: GPS ukazuje, že je auto na místě. Motor běží, ale netočí se volant. Při běžícím motoru jsou otevřené dveře nebo kapota. Otáčejí se jen dvě kola ze čtyř.

„Všechna dotčená vozidla jsou po technické stránce bezpečná a provozuschopná,“ dodal Baláž. V ČR se problém dotýká asi 150 tisíc koncernových aut, z toho přibližně 106 tisíc škodovek.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám