Článek
Dá se předpokládat, že stejný krok učiní i Prima, i když ta se k reklamním cenám nechce vyjádřit. "V tuto chvíli bez komentáře," řekla včera Právu mluvčí Primy Jana Malíková. Duopol televizí Nova a Prima, které by dominantně ovládly reklamní trh a určovaly ceny reklamy, je zřejmě na spadnutí.
Zdražení reklamy odnesou občané, protože výrobci zboží si dražší cenu za reklamu vynahradí zvýšením ceny výrobku. Zadavatelé zaplatí ročně za reklamní spoty v televizích necelých devět miliard korun, z toho pět až šest miliard získává Nova, ČT měla loni zisk z reklamy jednu miliardu korun.
Podle zákona klesne od 1. ledna příštího roku prostor pro reklamu v České televizi o polovinu, tedy na půl procenta jejího vysílacího času, což představuje ročně pro ČT ztrátu cca 450 miliónů korun. Od roku 2008 má z ČT zmizet reklama úplně kromě velkých sportovních a kulturních akcí, kde je reklama součástí vysílacích práv.
Zároveň se kvůli soudním sporům v roce 2007 zřejmě neuskuteční nebo výrazně opozdí začátek vysílání šesti nových digitálních televizí, které by mohly nabídnout programovou a reklamní alternativu k Nově a Primě. Nové televize přišly o digitální licence, a některé dokonce bojují o přežití. [celá zpráva]
Televize se obrátily na předsedu Sněmovny
Kvůli všem těmto důvodům se rozhodlo 56 největších reklamních zadavatelů a více než 70 reklamních agentur podepsat výzvu o zachování reklamy v ČT. Předali ji předsedovi Poslanecké sněmovny Miloslavu Vlčkovi (ČSSD). Jinou cestou než změnou mediálního zákona totiž nelze zachování alespoň jednoho procenta reklamy v České televizi docílit. Vlček slíbil, že se sejde se zástupci televizí a připraví podklad pro jednání nové mediální komise Sněmovny, odkud by měla iniciativa ke změně zákona vzejít.
ČT se ponechání reklamy ve vysílání samozřejmě nebrání a přemýšlí, jak případně získané peníze z reklamy účinně využít, aniž by z toho měla nějaké výhody. "Existují tři varianty. Použít finance na digitalizaci historického televizního archívu pořadů, který je současně národním kulturním bohatstvím. Druhou možnost tvoří příspěvky pro kinematografii a třetí variantou je fond pro rozvoj digitalizace, pokud by byl vytvořen, ze kterého by se sociálně slabým občanům hradil příspěvek na nákup set-top boxu, tedy přístroje nutného pro příjem digitálního televizního vysílání," řekl ve středu Právu vrchní a programový ředitel ČT František Lambert.