Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Michaela Říhová, Právo

Se startem 75procentních slev posílí dopravci od září vlaky i linkové autobusy

Ve vlacích i linkových autobusech budou od 1. září jezdit děti, studenti od 15 do 26 let a senioři od 65 let se 75procentní slevou. Dopravci proto počítají s tím, že v případě potřeby posílí hned od počátku své spoje, aby zvládli očekávaný nápor cestujících.

Ilustrační foto Foto: Michaela Říhová, Právo
Se startem 75procentních slev posílí dopravci od září vlaky i linkové autobusy

„České dráhy nás ujišťují, že mají v rezervě pět desítek vozů pro celou republiku, pokud by bylo potřeba je využít. Kapacitně jde o čtyři tisíce míst k sezení. Hlavní je, aby lidé v kultuře cestování nepoznali od 1. září žádný velký rozdíl, i když můžeme čekat nárůst cestujících o několik desítek procent,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Jak Právu potvrdil mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj, navýšit kapacitu svých vlaků i autobusů je připraven i tento soukromý dopravce. „Do provozu zařazujeme šestnáct nových vozů a jsme schopni operativně reagovat na situaci,“ ujistil.

V předprodeji velký nápor není

Podle Ondrůje je ovšem zřejmě přehnané očekávání, že cestujících se zavedením slev přibude o desítky procent. „Předprodej jízdenek se 75procentní slevou zahájil RegioJet již před několika týdny, a poptávka po nich je zatím na běžné úrovni odpovídající konci prázdnin,“ sdělil mluvčí.

Česko tedy zřejmě nepostihne taková kalamita, jaká vypukla na Slovensku, když zavedlo pro některé kategorie cestujících jízdné zcela zdarma. O stejném kroku původně uvažovala i vláda Andreje Babiše, nakonec ale od toho upustila a dala přednost jen 75procentní slevě.

Jak nyní upřesnilo ministerstvo dopravy, tato sleva bude od 1. září v ČR platit na všech vnitrostátních dálkových a regionálních autobusových i železničních linkách, v rámci integrovaných dopravních systémů a také na linkách městské hromadné dopravy, které zajíždějí za hranice města. Ve vlacích však sleva bude platit pouze ve druhé třídě.

Zlepšit dostupnost veřejné dopravy

Vláda předpokládá, že zlevněné jízdné vyjde stát ročně na necelých šest miliard korun.

„Pro letošní rok půjdou na slevy peníze z nespotřebovaných výdajů ministerstev. Stát bude dopravcům kompenzovat částku do výše komerčního jízdného. Ztráta bude vždy vyčíslena z konkrétní ceny jízdenky, kterou by cestující zaplatil, pokud by slevu nedostal,“ informoval Ťok.

Pravicová opozice zavedení slev pro mladé a seniory kritizuje a tvrdí, že miliardy, které spadnou do klína dopravcům, by měla vláda použít na potřebnější věci. S tím ale Ťok nesouhlasí.

„Sleva z jízdného zlepší dostupnost veřejné dopravy pro významnou skupinu obyvatel, která má nižší příjmy, a tím pádem i omezenou možnost využívat častěji cestování vlaky a autobusy,“ zdůrazňuje ministr dopravy.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků