Hlavní obsah

Rychlovlaky Pendolino se zřejmě v ČR nesvezeme

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Rychlovlakem Pendolino se možná nikdy v České republice žádný pasažér nesveze. Jeho technické parametry jsou neslučitelné s českou železniční sítí a drážní úřad proto nemůže povolit jeho provoz. Ve čtvrtečních zprávách to uvedla televize Prima.

Foto: Adéla Beranová
Článek

Nákup sedmi souprav Pendolina a další náklady přijdou České dráhy na zhruba pět miliard korun. Elektrický systém Pendolin pracuje jinak než český a jejich jízda by tak mohla skončit katastrofou, uvedla televize. Vlak například může přestavit návěstidla. "Už se nám stalo, že to vymazává i paměti počítačů," potvrdil člen správní rady ČD a odborový předák Jaromír Dušek.

Dodavatelem Pendolin je firma Alstom. "Pokud homologace není ukončena, tak my nemůžeme říct, že vlak nesplňuje tyto parametry," reagoval její zástupce Igor Snopek. Alstom se nyní musí do listopadu vyjádřit, zda je schopen technické problémy vyřešit. Pokud je nebude schopen vyřešit, budou České dráhy požadovat vrácení peněz.

S provozem Pendolina v příštím roce však už nepočítají. "České dráhy nasadí buď svoje vlaky nebo zahraniční soupravy místo Pendolin od prosince," řekl televizi mluvčí ČR Petr Šťáhlavský. Náklady spojené s vypůjčením zahraničních vlaků by podle něj měla zaplatit firma Alstom.

Testování ve Velimi

Problémy byly známy již v červnu, kdy technici výrobce a Českých drah soupravy testovali již několikátý měsíc na zkušebním okruhu ve Velimi. Podmínkou k vydání povolení je především dokončení zkoušek tzv. elektromagnetické kompatibility. Při nich se musí vyloučit možnost, aby elektromagnetické pole motorů rychlovlaku jakkoli ovlivňovalo zabezpečovací zařízení na trati.

Na testované soupravě se objevily problémy právě s tímto zařízením. ČD už před časem upozornily, že se uvedení do zkušebního provozu možná opozdí. Tvrdily ale, že cestujícím by měla první souprava začít sloužit v září 2004. Kdy zkoušky opravdu skončí a drážní úřad vydá povolení, se zatím neví.  

Reklama

Související témata:

Související články

České dráhy loni prodělaly miliardu korun

České dráhy předpokládají po započtení všech rezerv a opravných položek za loňský rok ztrátu kolem jedné miliardy korun. Prohlásil to náměstek generálního...

OBRAZEM: Luxus na kolejích v Česku

České dráhy v posledních měsících testují dvě soupravy vysokorychlostních vlaků Pendolino řady 680 od italského výrobce Alstom Ferrovia. Novináři a hosté...

Výběr článků

Načítám