Článek
"Jedná se o obou typech vrtulníků, které používáme a které chceme modernizovat. My jsme si toto dali jako možnost a jednání dále pokračují," poznamenal náměstek. Ruská strana původně nabízela tři letouny Antonov An-70, kvůli problémům se ale dotázala, zda místo nich může poskytnout Iljušiny Il-76 MF.
Odborníci nabídku zvážili, posoudili, nakolik by armáda letouny využila. Místo letounů nakonec začali jednat o vrtulnících. Několik desítek strojů by podle náměstka prakticky pomohlo vyřešit modernizaci českého vrtulníkového vojska.
Mluvčí ministra obrany Ladislav Šticha doplnil, že Česko by nedokázalo využít kapacitu transportních letounů. Na summitu NATO v Praze v roce 2002 se ale zavázalo poskytnout alianci právě velkokapacitní transportní letadla. Není specifikováno, že to musí být vlastními silami. Pokud bude někdo chtít splnění toho závazku, může armáda zajistit letouny třeba smluvně, vysvětlil mluvčí.
Evropské země Severoatlantické aliance mají nedostatečné přepravní kapacity, vlastní dopravní letoun teprve vyvíjí konsorcium Airbus. Ministerstvo obrany si původně představovalo, že transportní letouny bude spojencům pronajímat.
Rusko dluží České republice téměř 22 miliard korun. Zhruba polovinu dluhu by měly uhradit dodávky pro armádu. Vrtulníků už vojáci převzali sedm.