Hlavní obsah

Řidiči autobusů začínají připravovat stávku

Aktualizováno

Zástupci nespokojených řidičů autobusů začínají připravovat stávku. Do konce listopadu chtějí zjistit, kolik řidičů z různých regionů je ochotno účastnit se protestu, řekl předseda jablonecké základní odborové organizace BusLine Jiří Kuchynka.

Foto: Jiří Tomaškovič, Právo

Ilustrační foto

Článek

Jablonečtí a liberečtí dopravní odboráři zahájili stávkovou pohotovost koncem října. Vadí jim nízké platy řidičů autobusů, kteří jezdí na linkách veřejné dopravy objednaných kraji.

"Nepůjdeme do toho naslepo. Chceme pracovat s daty a vědět, kolik lidí půjde (stávkovat) z Moravy, kolik z toho a z toho kraje," uvedl Kuchyňka. Konkrétní datum, ke kterému odbory stávku připravují, ale uvést odmítl.

Odbory budou nyní v základních organizacích v jednotlivých podnicích rozdávat řidičům podpisové archy. Vyhodnotit připravenost lidí k případnému protestu pak chtějí ještě před zasedáním tripartity, které má být 2. prosince, dodal.

Sobotka není proti, zákon ale všechno nevyřeší

Řidiči autobusů žádají změnu zákona o veřejných zakázkách, premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) to při páteční návštěvě v České Lípě nevyloučil. "Teď je zákon v legislativním procesu, pokud by byl takovýto návrh, který by to umožnil, aniž bychom porušili nějaká pravidla, která jsou daná v rámci celé Evropské unie, tak proč ne. Potřebujeme ale dostat na stůl konkrétní návrhy," řekl.

Podle něj se o tom může jednat na tripartitě, zákon ale všechno nevyřeší. Primárně je podle něj výše mezd záležitostí majitelů firem a také objednavatelů autobusové dopravy, kterými jsou obce a kraje. "Vláda není partnerem pro poskytování autobusové dopravy," dodal.

Stávková pohotovost navazuje na protest řidičů, kteří 15. října kvůli nízkým mzdám oblékli při řízení reflexní vesty. Podle Kuchyňky tehdy protestní akci podpořilo na čtyři tisíce řidičů autobusů po celé republice.

Chtějí nejméně sto korun na hodinu

Odbory se protesty snaží prosadit vytvoření pracovní skupiny ve spolupráci s kraji a vládou, která by vypracovala jednotnou metodiku, podle níž by pak kraje vypisovaly soutěže na veřejnou autobusovou dopravu. V tendrech by pak mělo být jednou ze zásadních podmínek dodržování minimální mzdy pro řidiče.

Odboráři požadují, aby přímo v zadání zakázek byla zakotvena nejnižší mzda řidičů v podobě 1,75násobku minimální mzdy. Odpovídá to 100 korunám na hodinu. Třeba řidiči autobusů v Jablonci berou podle Kuchynky nyní 72 korun na hodinu, měsíčně sice vydělají kolem 22 tisíc až 23 tisíc korun hrubého, ale jen za cenu desítek hodin přesčasů.

Podle průzkumu ČTK jsou mzdy řidičů ve většině dopravních podniků v Česku pod průměrnou mzdou. Právě řidiči autobusů přitom vedle řidičů kamiónů a tramvají patří podle statistik úřadů práce mezi zaměstnavateli nejhledanější profese.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám