Hlavní obsah

Řebíček: Ruzyně musí mít novou ranvej

Právo, Jiří Novotný
PRAHA

Rozvoj mezinárodního letiště v Praze-Ruzyni je nemyslitelný bez další přistávací a odletové dráhy. Při návštěvě státního podniku Letiště Praha to zdůraznil nový ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS).

Článek

Odstartovat výstavbu ranveje už v roce 2007, jak letiště plánuje, ale nebude jednoduché. "Vedení Letiště Praha čekají s vlastníky pozemků těžká jednání," připouští Řebíček. Finanční skupina Penta totiž skoupila prostřednictvím jí kontrolovaných firem několik set tisíc metrů čtverečních pozemků, téměř polovinu, na nichž se má nová ruzyňská dráha stavět.

A proti plánované výstavbě se již v roce 2004 vyslovila většina obyvatel městských částí Praha-Nebušice a Praha-Přední Kopanina v místních referendech. Že se přesto dráha bude moci vybudovat, vyplývá ze změny v územním plánu hlavního města, kterou 14. září schválili pražští zastupitelé. Stalo se tak poté, kdy letos v červenci zrušil původní změnu územního plánu Nejvyšší správní soud.

Magistrát se nyní mohl opřít i o parlamentem přijatý speciální zákon, jenž projekt paralelní dráhy v Ruzyni označuje za stavbu ve veřejném zájmu.

Generální ředitelka Letiště Praha Hana Černochová stále ještě věří, že všechny přípravné práce lze stihnout tak, aby se v příštím roce stavbaři skutečně pustili do budování ranveje. Náklady se odhadují na pět až sedm miliard korun a dráha má začít sloužit v roce 2009.

Od hluku se prý uleví 150 tisícům Pražanů

Ruzyně loni odbavila rekordních 10,8 miliónu pasažérů a letos se zřejmě jejich počet zvýší na 11,5 miliónu. Prudký růst má pokračovat i v dalších letech, takže v roce 2015 by mohlo být odbaveno až dvacet miliónů lidí.

Odpůrci projektu tvrdí, že další zvýšení kapacity ruzyňského letiště a hluk letadel negativně ovlivní život v Nebušicích i některých dalších částech Prahy. To ale Černochová odmítá. "Hluk nad Prahou nová dráha naopak omezí," prohlásila. Ruzyňské letiště disponuje v současné době dvěma přistávacími a odletovými dráhami.

Nová ranvej však už nebude směřovat na Prahu. Vedení letiště tvrdí, že by se tak mělo v budoucnu ulevit více než 150 tisícům Pražanů. Bude totiž možné minimalizovat využívání dnešní dráhy 13/31, jejíž vzdušné koridory vedou nad hustě osídlenými částmi hlavního města.

Hlučněji naopak bude v řídce zalidněných oblastech v blízkosti Ruzyně. Tam ale mají dopady hluku kompenzovat protihluková opatření, na něž již Letiště Praha vynaložilo téměř půl miliardy korun.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám