Článek
„Nové tramvaje svezou 200 cestujících a mají za úkol nahradit spřažené soupravy, které jsou dosud obsluhovány klasickou tramvají T3,“ vysvětlil Morys.
Podle něj Ostrava potřebuje obnovu vozového parku, ale o spřažené soupravy už nestojí ani je nechce modernizovat. Mimo jiné kvůli vandalismu – tomu by měly nové soupravy čelit lépe.
Nízkopodlažní tramvaj od Škody Transportation bude dlouhá 26 a půl metru, bude mít plně otočné podvozky a disponovat bude pěti dvoukřídlými dveřmi, kamerovým systémem, wi-fi připojením, USB konektory a antivandalskými fóliemi. Její maximální rychlost bude 80 kilometrů za hodinu.
„Momentálně se takovou rychlostí nedá jet po Ostravě v žádném úseku, ale předpokládáme, že v průběhu dvou až pěti let to možné bude,“ podotkl Morys.
Pomůže úvěr od města
Do tendru se kromě Škody přihlásily ještě společnosti Stadler, CAF a Inekon. Škoda Transportation podle Moryse jako jediná splnila všechny technické požadavky a nabídla nejvýhodnější cenu. Cena jedné tramvaje je 48,75 miliónu korun.
„Financování máme zajištěno částečně z vlastních prostředků, většinu ale budeme čerpat z úvěru od města,“ doplnil Morys. Město je zřizovatelem podniku. Úvěr již schválili městští zastupitelé.
Ostrava již dříve koupila 40 nových tramvají od švýcarské společnosti Stadler. První z nich už jezdí ve zkušebním provozu. Zbytek by měl být v provozu v polovině příštího roku.
Že po městě budou jezdit tramvaje minimálně od dvou výrobců, prý na škodu nebude. Morys je naopak rád, že se právě v Ostravě „potkají“ dva významní evropští dodavatelé tramvají. Prvních deset tramvají od Škodovky se má objevit v Ostravě do dvou až tří let.