Hlavní obsah
Foto: Pavel Karban, Právo

Oprava dálnice D1 se asi znovu odsune

Modernizace nejstarší a nejzatíženější tuzemské dálnice D1 možná letos vůbec nezačne. Na čtvrtečním setkání s novináři to připustil šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) David Čermák. Důvodem jsou námitky firem Eurovia CS a Habau CZ proti výsledkům tendrů na první etapu modernizace.

Foto: Pavel Karban, Právo
Oprava dálnice D1 se asi znovu odsune

„ŘSD má na posouzení námitek desetidenní lhůtu. Budeme se ji snažit zkrátit, ale je téměř jisté, že jim nevyhovíme. Neúspěšní uchazeči se pak mohou obrátit s žádostí o přezkum na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), a ten není vázán žádnými termíny. Pokud by se tedy řešení námitek protáhlo na několik měsíců, nebylo by už letos možné s modernizací začít, protože by to v příští zimě znemožnilo řádnou údržbu dálnice,“ konstatoval Čermák.

Námitky zmíněných firem mají přitom podle Čermáka spíše formální charakter, takže je ještě naděje, že by se start modernizace tolik neoddálil. Smlouvy s vítězi tendrů pro první etapu zatím ovšem podepsat nelze.

Po zimě přibyly dvaceticentimetrové výtluky

Na otázku Práva, jak to tedy nyní bude s opravami těchto úseků po zimě, Čermák odpověděl: „Jde o vážný problém, protože úseky pro první etapu modernizace jsme vybírali podle jejich havarijního stavu. Proto se na nich už několik let prováděly pouze nejnutnější opravy, aby se s ohledem na chystanou modernizaci zbytečně nevyhazovaly peníze. Tato zima byla navíc opravdu špatná a na vozovkách se vytvořily i dvaceticentimetrové výtluky. Teď to budeme muset řešit.“

Nabídky do tendrů na modernizaci D1 podalo třináct uchazečů. Posuzovala je vládou jmenovaná komise, která rozhodla, že úsek mezi Lhotkou a Velkou Bíteší bude modernizovat sdružení firem OHL ŽS a Alpine Bau CZ a úsek mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou konsorcium firem Colas CZ a Porr.

Zhotovitelem úseku Velká Bíteš–Devět křížů má být rovněž OHL ŽS a Alpine Bau CZ. Komise již také doporučila vítěze tendrů na úseky Šternov–Psáře a Loket–Hořice, které ŘSD zveřejní v příštích dnech.

Nevyřízené účty

Průtahy se startem modernizace D1 jsou další ranou pro tuzemské stavbaře. „Trh skomírá, a místo abychom jednali konstruktivně, bereme si jako rukojmí firmy na jiných stavbách,“ prohlásil Čermák v souvislosti s námitkou, kterou vůči výsledkům tendru na D1 podala Eurovia CS. S tou totiž vede ŘSD vleklý spor o opravu zvlněného ostravského úseku dálnice D47.

„My se vůči Eurovii chováme standardním způsobem, dali jsme mezi D47 a další stavby čínskou zeď. Proto mě mrzí, když jsem od Eurovie v minulých dnech zaslechl, že má s námi nevyřízené účty a půjde na krev,“ posteskl si Čermák.

Jak už Právo informovalo, modernizace 160 z téměř 200 kilometrů D1 je rozvržena do pěti etap. Potrvá až deset let a vyžádá si až 24 miliard. Stavbaři budou pokládat novou vozovku a na většině míst ji rozšíří v obou směrech o 75 cm. Strhnou a znovu postaví většinu mostů.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků