Hlavní obsah

Obchodní řetězce už začaly zdražovat chléb a pečivo

Právo, Jakub Svoboda, Pavlína Röslerová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Předpovědi o dvacetiprocentním zdražení chleba a pečiva se už naplňují - některé řetězce již postupně ceny zvyšují. Většina malých prodejců zatím vyčkává, o kolik tito dominatní hráči na trhu nakonec pekárenské výrobky zdraží.

Článek

"Zvýšení se pohybuje v rozmezí 10 až 20 procent," řekla Právu mluvčí obchodní sítě Tesco Jana Matoušková. Velkoprodejna v pražských Letňanech včera prodávala obyčejný rohlík ještě za 1,50 Kč. Rohlíky si firma až na výjimky vyrábí ve vlastních pekárnách. V malých pražských obchodech včera stály v průměru o třicet haléřů více.

V Delvitách se už minulý týden zvýšily ceny u pečiva o deset procent. Například rohlík tam teď stojí 1,60 Kč. Na začátku června však může pečivo podle zástupců firmy podražit o dalších deset procent.

Rohlík bude až za dvě koruny

Ve většině obchodů se cena obyčejného rohlíku přiblíží ke dvěma korunám, bochník chleba Šumava bude stát ve velkoprodejnách až 21 Kč. Společnost Ahold, která v Česku provozuje sítě Hypernova a Albert, zdraží od začátku června 30 pekárenských výrobků. U rohlíků stoupne cena skoro o třetinu na 1,90 Kč, další pečivo podraží až o dvacet procent.

Pekárny podle svých zástupců reagují na rychle rostoucí náklady, zejména ceny energií. S většinou odběratelů se na nových cenách již domluvily. Někteří pekaři se ale domnívají, že řetězce chtějí na jejich nesnázích vydělat a prodejní ceny zvyšují příliš. "Při zvýšení cen v roce 2003 dodávali pekaři rohlíky za cenu 1,00 Kč. Tato cena tlakem řetězců postupně klesala až k ceně 0,85 až 0,93 Kč. Řetězce prodávaly rohlíky za 1,50 Kč. Také je ale mohly prodávat za 1,20 Kč," řekl Právu například majitel menší pekárny ze severomoravské Studénky Miroslav Fišer.

Letos se podle oslovených pekařů navrhovala dodavatelská cena rohlíků na úrovni 1,20 Kč a některé řetězce je chtějí prodávat za téměř 2,00 Kč. Řetězce přitom do ceny pro zákazníka nemohou až na výjimky promítat třeba riziko neprodaného zboží. To je zpravidla na straně pekáren, které si neprodané pečivo musí odvézt.

Zástupci maloobchodních řetězců kritiku pekařů ostře odmítli. "Pokud pekaři tvrdí, že my profitujeme na zdražování pečiva více než oni, tak to samozřejmě tak není," reagoval mluvčí Delvity Petr Uchytil.

Reklama

Související témata:

Související články

Pečivo zřejmě zdraží až o 30 procent

Lidé si zřejmě brzo připlatí při nákupu pečiva. Výrobci totiž tvrdí, že musí zvednout ceny, a to až o 30 procent. Důvodem zdražování je hlavně růst nákladů...

Výběr článků

Načítám