Hlavní obsah

Nizozemsko nakupuje akcie Air France-KLM, zaskočilo tím Francouze

Nizozemská vláda musí vysvětlit, jaké má záměry s leteckou skupinou Air France-KLM, prohlásil ve středu francouzský prezident Emmanuel Macron. Reagoval tak na úterní zprávu, že Nizozemsko v letecké skupině koupilo významný akciový podíl a k nákupu dalších akcií se chystá. Záměrem je mít alespoň takový vliv, jaký má francouzská vláda.

Foto: Christian Hartmann, Reuters

Airbus společnosti Air France

Článek

Francouzského partnera Haag o koupi akcií předem neinformoval. Akcie Air France-KLM ve středu na burze ztrácely přes deset procent.

„Teď je na nizozemské vládě, aby vysvětlila své záměry,” řekl Macron. Podle mluvčího francouzské vlády Benjamina Griveauxe budou ministři financí obou zemí o záležitosti jednat ještě v tomto týdnu.

Nizozemsko v posledních dnech získalo ve skupině podíl 12,7 procenta, za který zaplatilo 680 milionů eur (17,4 miliardy Kč) a má v úmyslu podíl zvýšit alespoň na 14 procent, řekl v úterý nizozemský ministr financí Wopke Hoekstra. Zhruba 14procentní podíl drží i Paříž. Vedle francouzské a nizozemské vlády mají na Air France-KLM podíl po 8,8 procenta také společnosti Delta Airlines a China Eastern Airlines. Kolem čtyř procent drží zaměstnanci a přes 60 procent další akcionáři.

Nepřátelský čin 

Podle zdroje agentury Reuters z francouzského ministerstva financí Paříž krok nizozemské vlády považuje za nepřátelský čin. Způsob, jakým byl akciový podíl získán, se podobá chování nepřátelské společnosti než státního akcionáře, uvedl zdroj. Sám ministr financí Bruno Le Maire postup Nizozemska označil za nečekaný a nepochopitelný.

Zdroj agentury Reuters ale odmítl sdělit, zda francouzský stát svůj podíl v reakci na postup Nizozemska zvýší. Paříž je s podílem 14,29 procenta největším akcionářem Air France-KLM a drží 22 procent hlasovacích práv.

Paříž požádá francouzského burzovního regulátora, aby se na akcie Air France-KLM zaměřil a zajistil dodržování pravidel, uvedl zdroj.

Napětí je v Air France a KLM citelné už od fúze v roce 2004. Francouzská část skupiny je mnohem větší, ale vykazuje citelně horší výsledky, podle analytiků převážně kvůli častým stávkám. KLM je naopak v zisku.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám