Hlavní obsah

Na mýtném se zatím vybírá víc, než se čekalo

Právo, Jiří Novotný, Petr Knötig

Za prvních 61 hodin po zavedení mýta v České republice se od vozidel, které ho musejí platit, vybralo už 18,692 miliónu korun. "Je to více, než se čekalo. Vždyť jen za úterek dosáhl výnos 12 miliónů," řekl Právu Evžen Staněk, mluvčí společnosti Kapsch, která je generálním dodavatelem systému mýtného. Ministerstvo dopravy (MD) před ostrým startem mýta předpokládalo, že denně se vybere šest až sedm miliónů korun.

Článek

Od první novoroční minuty do včerejších třinácti hodin se uskutečnilo 793 499 mýtných transakcí. Do mýtného systému se už zaregistrovalo 77 tisíc kamiónů a velkých autobusů. Úspěšnost výběru mýta přesahuje 99 procent. Je tedy o 14 procent vyšší, než byla minimální hranice, stanovená pro první tři měsíce mýtného smlouvou, kterou s Kapschem uzavřelo MD.

Mýto musejí platit na 970 kilometrech dálnic a rychlostních silnic vozidla o hmotnosti 12 a více tun. Pokud by se denně dařilo vybírat 12 miliónů korun, dosáhl by za letošní rok celkový hrubý výnos z mýtného 4,38 miliardy Kč.

Přitom na dálničních známkách pro kamióny se loni vybrala asi jedna miliarda korun.

Druhá etapa se zpozdí

Od 1. července mají být výkonově zpoplatněny také vybrané silnice první třídy, což by výnos ještě zvedlo. Odstupující ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS) ovšem prosazuje, aby se pro silnice první třídy využil duální mýtný systém s převažujícími satelitními prvky. To sice výstavbu zjednodušší, výkonové zpoplatnění většiny těchto silnic se ale oddálí nejméně o rok. Navíc není zcela jisté, zda tuto druhou etapu bude stavět Kapsch.

Náměstek ministra dopravy Jiří Hodač se navíc obává, že dopravci si propracují svoji logistiku tak, aby nemuseli tolik jezdit po dálnicích. "To může mít na výnosy z mýta nemalý vliv," řekl včera ČTK Hodač.

Náměstek také připomněl, že stát bude muset společnosti Kapsch zaplatit do ledna 2008 na splátkách za vybudování první etapy systému dvě miliardy korun a na službách řádově miliardu. "Přitom letos se na mýtném vybere asi 2,4 miliardy korun," prohlásil Hodač. Takový pesimismus ale vzhledem k úspěšnému startu mýtného není podle Kapsche namístě.

Hodně si MD slibuje od možnosti rozšířit povinnost platit mýtné na všechna nákladní vozidla nad 3,5 tuny. S tím lze ovšem počítat nejdříve v roce 2008. Pak by už roční výnos z mýtného mohl přesáhnout dvacet miliard korun.

Celníci stíhají neplatiče

Za první dny fungování mýtného bylo na dálnicích a rychlostních silnicích přistiženo více než tisíc neplatičů. Ve správním řízení jim teď hrozí pokuta až půl miliónu korun.

V rámci Jihomoravského kraje a Vysočiny má brněnské Celní ředitelství v terénu pět mobilních hlídek, které dostávají pokyny z řídícího centra o hříšnících, kteří neplatí dálniční poplatky na dálnicích D1, D2 a rychlostní komunikaci R43.

"Dispečink v případě potřeby zaúkoluje hlídku, která je hříšníkovi nejblíže, a ta si kamión najde a navede na odpočívadlo. Tam potom s řidičem řeší přestupek," řekl včera Právu Otto Ploch z Celního ředitelství v Brně.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám