Hlavní obsah
Cvičení Salvator Foto: Lukáš Bolek

Mýtné v Česku nejdříve od poloviny roku 2006

Elektronickým mýtným jsou pro kamióny zpoplatněny dálnice v Rakousku a v Německu. Evropští dopravci tak s cílem ušetřit jezdí přes Českou republiku. S tím je však spojeno vysoké zatížení již tak nekvalitních českých silnic. Od poloviny roku 2006 by měli dopravci za všechny vozy nad 7,5 tuny platit mýtné i na českých dálnicích a rychlostních silnicích.

Cvičení Salvator Foto: Lukáš Bolek
Mýtné v Česku nejdříve od poloviny roku 2006

Vláda ve středu schválila návrh ministra dopravy Milana Šimonovského na postup v zavádění elektronického mýtného. Systém měl odstartovat již na počátku roku 2006, avšak dosud není vybrán systém jakým bude mýtné výbíráno. O tom teprve rozhodně výběrové řízení. "Pokud se smlouvu s vítězem soutěže podaří uzavřít letos na podzim, bude ještě možné, aby se s mýtným začalo ve druhé polovině roku 2006," řekl Právu Šimonovský.

Dopravci budou za nákladní automobily nad 7,5 tuny platit mýtné na 970 kilometrech dálnic a rychlostních komunikací. Od roku 2008 i na silnicích první třídy. Délka zpoplatněných vozovek tak bude čítat 2460 kilometrů. Vláda se pro kategorii vozů nad 7,5 tuny rozhodla proto, aby nezatěžovala české menší dopravce v kategorii od 3,5 do 7,5 tuny. V návrhu s tím přitom počítala. Upřesnění ministři zveřejnili na tiskové konferenci po jednání vlády. Šimonovský předpokládá, že nákladní automobily nad 3,5 tuny budou mýtné platit od roku 2008.

Dálnice v ČR
Názevdélka km (1/2)*trasa
D1297 (230/67)Praha - Brno - Vyškov - Hulín - Přerov - Lipník n.B.
D261 (61/0)Brno - Břeclav - Slovensko
D3171,4 (26**/145,5)Praha - Tábor - České Budějovice - Rakousko
D5150 (147/3)Praha - Plzeň - Německo
D892 (52/40)Praha - Lovosice - Ústí n.L. - Německo
D11154 (42/112)Praha - Poděbrady - Hradec Králové - Trutnov - Polsko
D4780,2 (0/80***)Lipník n.B. - Ostrava - Polsko
* - (1=v provozu/2=v přípravě)
** - 8,3 km v plném profilu, 17,7 km v polovičním profilu
*** - 2 km ve stavbě, 78 km v přípravě
Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic ČR

Roční čistý výnos přes pět miliard

Provozovatelem systému mýtného bude stát prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic. Vláda také uložila, aby vznikl řídící výbor, v němž budou zastoupeni ministři dopravy, financí, průmyslu a obchodu a informatiky. Řídící výbor vypracuje návrh podmínek soutěže na dodavatele systému mýtného. Do konce června pak vládě předloží ke schválení návrh sazeb mýtného.

Soutěž na projektového manažera vyhlásí řídící výbor do 15. února a na generálního dodavatele nejpozději do 30. června. Na podzim by pak být mohla podepsána smlouva s vítězným uchazečem, který systém mýtného vybuduje a bude odpovídat za jeho funkčnost.

Rychlostní silnice v ČR
Názevdélka km (1/2)*trasa
R1-Pražský okruh
R489 (32/57)Praha - Příbram - Nová Hospoda I/20
R6167 (26/141)Praha - Karlovy Vary - Cheb - Německo
R782 (17/65)Praha - Slaný - Chomutov
R1071 (71/0)Praha - Mladá Boleslav - Turnov
R35-podrobnosti
R43 -podrobnosti
R4640 (40/0)Vyškov - Olomouc
R48 - podrobnosti
R4969 (0/69)Hulín - Zlín - Slovensko
R52 - podrobnosti
R55 - podrobnosti
R5612,2 (12,2/0)Ostrava - Frýdek-Místek
* - (1=v provozu/2=v přípravě)
Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic ČR

Vybudování systému elektronického mýtného si vyžádá 12 až 13 miliard korun. Návratnost těchto nákladů očekává MD do dvou let. Na mýtném by se totiž mělo ročně vybrat až sedm miliard korun a čistý výnos je odhadován na více než pět miliard.

V soutěži zřejmě desítky uchazečů

Podle ministerstva dopravy se do výběrového řízení na generálního dodavatele přihlásí několik desítek uchazečů. Soutěž rozhodne i o tom, jaký systém mýtného bude v ČR uplatněn. Zda půjde o mikrovlnnou či satelitní technologii, nebo systém smíšený, uplatňovaný ve Švýcarsku.

Mikrovlnný systém nabídne v tendru firma Kapsch Telecom spolu se společností Autostrade, stoprocentně vlastněnou rakouským státem. Konsorcium Siemensu, T-Systems a Českého Telecomu půjde do soutěže s řešením použitým pro výkonové zpoplatnění v Německu (využití satelitu a mobilní technologie GSM). Smíšený systém bude prosazovat Transtoll, který v tom má zkušenosti z Austrálie. Čtvrtým velkým uchazečem je konsorcium IBM se švýcarskými firmami Fela a Ascom. To ujišťuje, že by zvládlo mikrovlnné i satelitní řešení.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Související články

Výběr článků